Filmfolket och deras frågor

1. Vilken är den bästa film du någonsin sett?
Svår fråga, det hade vart enklare att svara på vilken film jag anser vara den sämsta…
Boondock Saints kommer väldigt högt på listan över bra filmer, tillsammans med Lock Stock and Two smoking barrels och Monty Python & The quest for the holy Grail

2. Hur brukar du oftast se på film, har du exempelvis testat någon av alla de svenska legala alternativ som nu finns för att se långfilm och tv direkt över Internet?
Filmer brukar jag se sittandes i min soffa framför tv’n som är ihopkopplad med min dator (och en gammal VHS-spelare).
Helt ärligt så har jag inte testat någon av filmvärldens motsvarigheter till Spotify. Dels för att min uppkoppling är som den är (tror dessutom jag ligger precis på gränsen för vad som krävs för att Voddler vill vara med och leka) och dels för att utbudet hos varje enskild tjänst är, i mitt tycke, för dåligt (eller att det krävs en massa crapware för att kunna se filmerna).

3. Tycker du att film- och tv-skapare ska ha rätt att ta betalt för sitt arbete även på Internet?
Ja, förutsatt att jag får göra vad jag vill med det jag betalat för och kan använda det jag har betalat för utan tio timmars bökande med tillhörande handpåläggning och offerritualer.

4. Hur tycker du att man ska minska konkurrenstrycket från den illegala piratmarknaden för de legala svenska aktörerna som distribuerar film och tv direkt över nätet?
Först och främst så kan man fundera över hur hårt konkurrenstrycket är egentligen.
Men den bästa lösningen är antagligen att erbjuda tjänster som fungerar, har ett brett stöd på operativsystemsidan (d.v.s. skippa slutna/patentskyddade format), ett stort utbud (de flesta videouthyrare och filmförsäljare har bättre utbud än vad dagens nättjänster har) och vettiga priser.

5. I många europeiska länder har internetoperatörerna ett ansvar för att motverka illegal fildelning. Tycker du att vi ska ha samma regler i Sverige?
Nej. Posten har inget ansvar för att motverka knarkhandel, vägverket har inget ansvar för att motsvara bankrån, Telia har inget ansvar för att förhindra telefonbedrägerier (vad jag vet).

Andra som svarat
Calandrella, Ravenna, Fullmentalstraightjacket, Rick Falkvinge, Anna Troberg, Hans Wallmark, Anna Konig Jerlmyr

Intressant

4 svar to “Filmfolket och deras frågor”

  1. Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats Says:

    Att svara eller icke svara, det beror på frågan…

    Som en blixt från en klar himmel damp det ned ett frågeformulär i min digitala brevlåda. Jag verkar ha blivit slumpmässigt utvald att besvara ett antal frågor och som lön för mödan får jag en uppäten glass utan pinne. Vem är väl jag att ……

  2. So relaxen und watchen das blinkenlights « Ett Otygs funderingar och betraktelser Says:

    […] anpassa sig efter marknaden; ge kunderna det de vill ha så löser sig problemet med automagik (se fg bloggpost inom området för förslag på […]

  3. Piratpartiets svar på Filmfolkets frågor « Emil Isberg Says:

    […] Rick Falkvinge, Marit Deldén, Fredrik Moberg, Johan Bakke, Anna Svensson, Calandrella, qeruiem, NPC]Otyg och Signe Rocklin har svarat på Filmfolkets […]

Lämna en kommentar