So relaxen und watchen das blinkenlights

1. Vilket är din bästa nedladdning någonsin?
Denna fråga är ungefär lika lätt som vilken film som var den bästa…
Men jag tror faktiskt att det är min Bad Religion-nedladdning som var bäst… eller förresten så var det nog nedladdningen av Free Culture (efter några timmars sömn).
Måste det vara en sammanhängande nedladdning eller är det ok med lite smått här och där?

2. Hur brukar du oftast rösta, har du exempelvis testat något av alla de svenska vårdskolaomsorg-alternativ som klumpat ihop sig i Mittens Rike?
Nu har jag bara röstat en enda gång… och då orkade jag inte med mer Bodströmsamhälle, men jag tyckte att pp kändes lite för nytt och oprövat…
Seriöst; jag har blivit kallad röding sen högstadiet och jag röstade blått bara för att bli av med de röda…
…och såhär i efterhand så inser jag att jag kunde svalt det där som sa ”ja men nej… mest nej därför [insert random ideologiskt tjafs]” och röstat lila redan då, innan jag bestämde mig för att det var lila jag var, så hade jag inte slängt bort min första röst på ett parti som ändå använde sina vallöften som dasspapper.

3. Tycker du att rättssäkerhet, budbärarimmunitet och brevhemlighet är viktigare för samhället än att en välmående bransch med en armé av gråterskor får idka utpressning mot barnfamiljer?

JA!

4. Hur tycker du att man ska minska konkurrenstrycket från den illegala underhållningskartellen för de legala aktörer som distribuerar kultur via nätet, bland annat på The Pirate Bay?

Ta bort problemet.
Konkurrens beror på att den ena parten inte kan anpassa sig efter marknaden; ge kunderna det de vill ha så löser sig problemet med automagik (se fg bloggpost inom området för förslag på åtgärder).

5. I många europeiska länder fanns en gång i tiden så kallade black rooms där maktens lakejer öppnade och kontrollerade all post. Tycker du att vi ska ha samma regler i Sverige?
Nej, jag tycker inte att vi ska införa samma regler i Sverige som fanns i medeltidens Österrike, Frankrike, England, Spanien och Italien. Och jag tycker inte heller det är okej att koppla in sig på västkustkabeln för att kolla vad tyskarna har i kikaren.

Frågorna kom ifrån Joshen och jag snokade reda på dem efter en inlänkning från Thomas Tvivlaren. Tack :)

Intressant

Jag har inget emot Arne Beurlings bedrift att knäcka G-skrivaren, tvärtom så är han en av dem jag beundrar, däremot så anser jag det vara principiellt fel av Svenskarna att kopiera all trafik som gick över kabeln. Men å andra sidan så befann sig majoriteten av Europa i krig vid tidpunkten och det kan jag se som ett giltligt skäl att göra inkopplingen. I en tid av fred och relativt lugn är en sådan inkoppling inget annat än oförsvarbar; riv upp – gör om – gör rätt!

5 svar to “So relaxen und watchen das blinkenlights”

  1. Fredrika Says:

    Jag tolkar ditt svar på fråga 4:a som att du kanske inte förstått frågeställningen?

    Med ”konkurrenstrycket” syftas på skiv- och filmbolagens kriminella beteende, trakasserier och grova missbruk av rättsväsendet, för att försöka få bort den fullt lagliga sajten Piratebay.

    Problemet i frågeställningen är alltså skiv- och filmbolagen. Hur menar du att man ska ”ta bort” dessa?

    Piratebay gör redan det du föreslår, dom erbjuder konsumenterna exakt det dom efterfrågar. Men det accepteras inte av underhållningskartellerna, som inte vill ha konkurrens, eller erbjuda konsumenterna vad dom vill ha, utan istället med brottslighet, trakasserier och missbruk av rättsväsendet, försöker sabotera Piratebays lagliga verksamhet.

    Hur får man stopp för den ”konkurrensen”?

    • Martin a.k.a. NPC]Otyg Says:

      Jag var ganska trött när jag svarade på frågorna, så det är nog snarare så att jag uttrycker mig oklart hur jag menar.

      Det jag menar är att om underhållningskartellerna fortsätter som de gör just nu så kommer de att ta bort sig själva genom att krascha totalt (alienering mot kunder leder inte till vinster i det långa loppet), alternativet är att de anpassar sig och då tar man bort problemet genom själva anpassningen eftersom en sådan anpassning i sig självt måste innebära att missbruket av bland annat rättsväsendet upphör. Sannolikt? Inte de närmsta åren. Möjligt? Ja.

      En tredje variant är att man tar bort problemet genom att få den lagstiftande församlingen att inse att man inte kan gå en enskilds industris ärenden i all oändlighet med specialskrivna lagar för att lösa ett icke-existerande problem.

      Så svaret; anpassning hos upphovskartellen leder till minskat konkurrenstryck mot TPB (med flera) är enligt mig ett svar på fråga fyra.

  2. Som man frågar får man svar | Sagor från livbåten Says:

    […] So relaxen und watchen das blinkenlights […]

  3. joakimhorsing Says:

    Du nämner färgerna rött, blått och lila. Aldrig funderat på grönt?

    Vänligen,
    Joakim

Kommentera

