Operation plast mot stål

När jag blir stor ska jag ta itu och blogga mer regelbundet. Kanske skulle ta och sätta ett larm som plingar varje dag som säger att jag ska skriva nåt under en kvart eller så… Nåt att fundera över.

Hursomhelst så har jag ganska länge grumsat lite över att min trogna Linksys WRT54GL inte riktigt orkar trycka data som den ska, sitter man på en 100/10 lina känns det lite mjäkigt när man som mest kan kräma ut strax över 30Mbit/s neråt. Dock så har jag inte direkt prioriterat att köpa nytt, mest för ekonomins skull då man som student gärna lägger de där hundralapparna på annat istället för att byta något som faktiskt funkar.

För lite sedan när jag hjälpte till att rensa ut saker som skulle skrotas ur en teknikskrubb fick jag ögonen på en liten söt Cisco1811 samt en liten söt Cisco Airolink som tydligen skulle förpassas till de sälla teknikmarkerna. Efter att ha frågat ifall de verkligen skulle kasseras och ifall jag kunde ta hem dem till mig och fått positivt svar på båda frågorna började operation ”Byta plast mot stål” i min lägenhet.

Att återställa de båda prylarna till fabriksinställningar var inga direkta problem, förvisso har jag en CCNA-kurs i bagaget så jag har gjort det ett par gånger tidigare när folk glömt att rensa konfiguration i labbracken (och inte kört standarden Cisco/Cisco för inlogg) men även utan sådan så hade det gått lätt tack vare google.

Det som gav mig mest huvudbry var att få accesspunkten att leka snällt, mest för att jag aldrig har konfigurerat en sådan förut. Men efter några timmar fungerade den fint och jag släckte radiokretsen i linksysen. Fördelen med att ha en extern accesspunkt är att den kan placeras där den ger bäst täckning/fulhets kvot. I mitt fall hamnade den på översta hyllan bakom min whiskysamling.

Den punkten jag fasade mest för var nog den som gav mig minst problem, nämligen att sätta upp 1811 så att den lirade fint med NAT. Här tror jag dock att CCNA-kursen gjorde att det gick ganska snabbt och smärtfritt då jag redan från början hade rätt klart för mig hur jag skulle göra (dock väntar jag fortfarande på att nåt ska sluta funka, för att saker börjar fungera som man tänkt så snabbt är inte som det ska.).
Det som krånglade var DHCP-konfigurationen, hade jag haft en burk som kunnat agera DHCP-server så hade jag tagit den, men nu får 1811an köra även det och det är en rätt snårig konfiguration då jag vill ha fasta ip på mina egna grejer samtidigt som det är smidigt att slippa köra upp saker manullet på dem.
Lärdomen var väl att kolla på DHCP-bindings och sen dra slutsats om det är client-id eller hardware-address som man ska använda för host-konfigurationen.

Hursomhelst, när allt var uppsatt och jag fick internet igen så glad jag över till bredbandskollen för att se vilken skillnad en ”riktig” router gör mot en hemmarouter. Och jag kan säga att skillnaden är markant, från runt 30Mbit/s till strax över 95Mbit/s vilket gör mig ganska nöjd.

Frågan är nu vad jag ska använda Linksysen till…
Det förslag som ligger bäst till är att rigga den på lämplig plats och smäcka in det i det lediga router-interfacet på Ciscon och köra länknät mot en av mina grannar så att vi kan få redundant internetuppkoppling den vägen. Problemet med den setupen (ur redundanssynpunkt) är att båda sitter på samma stadsnät med samma internetleverantör, så om nätet går hos den ena så lär det slockna hos den andre…
Fast; då kan vi ju alltid lana utan att lämna lägenheterna ;)

Kommentera

