Jul, mellandagar och snart nyår

Gick ju verkligen bra det där med att bli mer aktiv med bloggen. Får väl ha det som nyårslöfte eller nåt.

Hur som helst så var det en bra jul, men man märker att man börjar bli gammal när klapparna består av eldfasta formar och kurslitteratur.

Mellandagarna gick mest åt till julfirande, som vanligt, fast i år var jag ovanligt duktig och köpte faktiskt ett par byxor. Dock inte på rean…
Var också extremt retro och gick på banken för att ta ut pengar; anledningen är att chippet i mitt kort har dött (eller ja i nio fall av tio så kan det inte läsas) vilket ställer till en del problem.
Vore ganska smidigt om man hade kunnat trycka ”Det skiter jag i” när man försöker använda magnetremsan i en läsare som glatt upplyser en om att kortet har chip och att det ska användas. Kan dock förstå varför man inte har denna funktion i kortläsarna.

Årets sista dag blir lite olik tidigare, förut har jag i princip alltid firat in det nya året i min gamla hemstad med gänget där. I år kände jag att det vore skönt att sova i sin egen säng så det blir en mindre sammankomst hemma hos mig med några nya och några gamla vänner.

Och jag borde verkligen börja skriva på slutrapporten i projektet, men jag ids inte göra det nu…
Sitter mer och funderar på om jag kan hitta på nåt skojigt programmeringsprojek att pula med, är rätt inne på att knåpa ihop något i C++ och sen göra samma sak i ”ren” C, Pyhton och sen ge mig på assembler. Varför?
Ptja, det är kul att programmera och jag vill samt behöver lära mig fler språk lite riktigt.
Varför C, Python och assembler då? Mest för att C och assembler är språk som är vettiga att kunna om man ska syssla med it-säkerhet, Python vill jag lära mig riktigt eftersom jag upptäckte att det är ett trevligt språk under projektkursen.

Gott nytt år på er!

Kommentera

