Kan jag få pengar av Copyswede?

Läser att inkomsterna via den s.k. privatkopieringsersättningen har minskat kraftigt eftersom folk har slutat använda inspelningsbara CD- och DVD-skivor.

Något som slog mig när jag läser artikeln är att jag borde kunna få tillbaka de kronorna som läggs på inspelningsbara medium ifall jag kan visa att det enda jag sparar på dem är saker som jag själv skapat (bilder, texter och liknande) eftersom pengarna som samlas in ska gå till upphosmännen… Eller är jag fel sorts upphovsman för att kunna göra det? Förvisso behöver jag nog gå med i någon av organisationerna som är kopplade till Copyswede också.
Men om jag går med i någon av organisationerna och skickar in en lista på hur många av mina skrivbara medier som använts till att lagra sådant som är skapat av mig så tycker man att det enda rätta skulle vara att jag får ersättning för det.

Vi får inte ersättning för hårddiskar eller telefoner i dagsläget. Men lagstiftningen säger att produkter som är särskilt ägnade för privatkopiering ska man ta ut avgift på. Vi ser ett mönster där vi tycker att privatkopieringen flyttar till externa hårddiskar, usb-minnen och att man använder sina telefoner för att lagra, säger Åkerlind.

Därför vill Copyswede lägga avgifter även på hårddiskar och minneskort för mobiler. Det skulle betyda uppemot en hundralapp till för en mobil med ett minneskort på 32 gigabyte.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att ovanstående citat är en rejäl vurpa, jag kan förstå att avgift läggs på renodlade MP3-spelare och jag kan förstå att man gör det på VHS-band (jag kan även köpa att man lägger det på DVD- och CD-skivor), men en hårddisk (intern eller extern), ett USB-minne eller ett minneskort i en mobiltelefon är inte särskilt ägnade till privatkopiering.

Jag påstår inte att jag är representativ för hela Sverige, men jag använder min externa hårddisk som backup och det innebär att den i första hand används till att lagra saker som jag själv skapat (bilder och texter i första hand), på mitt usb-minne finns sådant som jag behöver när jag sitter vid andra datorer (t.ex. Passwordsafe med mina lösenord) och saker som jag tänker skriva ut (eftersom jag saknar skrivare själv) och minneskortet i mobilen upptas i princip av bilder som jag tagit själv med mobilkameran.

Jag är nästan förvånad att Åkerlind inte vill lägga kopieringsavgift på skor också, de flesta går inte barfota när de bär sitt usb-minne till en kompis…

11 svar to “Kan jag få pengar av Copyswede?”

  1. Bosse Says:

    Om du har haft dina bilder och texter ute till försäljning och upplever att du har rätt till ersättning för ekonomisk förlust av kopieringen som skett, tycker jag att du ska ansöka om ersättning hos Copyswede. Det har du rätt att göra, oavsett om du är medlem eller inte i någon av medlemsorganisationerna.

    Utsikterna är dock nog små, eftersom vi får anta att du inte hade för avsikt att betala dig själv för bilderna, och därmed inte förlorat något när du lät bli.

    • Martin a.k.a. NPC]Otyg Says:

      Jag har ju förvisso inte erbjudit vare sig bilder eller text till försäljning, men ekonomisk förlust pga kopieringen har jag ju lidit iochmed den extra avgiften som läggs på lagringsmedia för att upphovsmän ska få ersättning för kopiering ;)

  2. Anders Troberg Says:

    En intressantare fråga är att, om jag minns rätt, så pratar lagstiftningen bara om intresseorganisationer som företräder artisterna. Copyswede har ingen särställning, utan det borde vara fritt fram för artister att välja någon annan att representera dem och därmed ta emot ersättningen och fördela den.

    Det borde tex vara möjligt för artister att säga att The Pirate Bay ska ta hand om deras andel och fördela den (eller, om artisterna så föredrar, använda pengarna på andra sätt).

    Någon artist som känner för att pröva det?

    • Martin a.k.a. NPC]Otyg Says:

      Det där är definitivt något man kan titta närmare på, intressant tanke i alla fall.

      Efter lite luskande på Copyswede’s hemsida så verkar det som att man kan slippa betala kopieringsavgiften ifall man registrerar sig hos Copyswede som ”professionell” och importerar mediet man använder själv, fast jag har en känsla av att motiveringen ”Det jag bränner på skivor är inget någon av era medlemmar kan kräva ersättning för” inte räcker för att räknas som professionell ;)

  3. Egendom är stöld | Sagor från livbåten Says:

    […] haft. Det är orimligt att vissa kulturskapare betalar skatt för att lagra sina verk som går till helt andra upphovsmän. Det är orimligt att jag ska betala till upphovsmännen för allt det elektronikskrot som samlar i […]

  4. michaeleriksson Says:

    Sådana avgifter är ett stort otyg: Inte bara slår de mot dem som är oskyldiga, utan de öppnar också vägen för att tex Copysweden kan tjäna pengar utan att faktiskt bidra med någonting.

    På samma sätt och av samma grund som TV-licensen bör avskaffas, bör också dessa avgifter avskaffas.

  5. Har du betalat din kylavgift? « Fritänk Says:

    […] eventuellt kan användas för att lagra deras material. Som alla vet så föråldras teknik och i takt med att andra lagringsmedia, som hårddiskar, USB-minnen och telefonminnen har blivit allt större och […]

  6. PeterM Says:

    Om du köper ett inspelningsbart media där Copyswedes avgict ingår har du rätt att spara sådant (privat) som ingår i COpyswedes hantering. Om du väljer att låta bli/kasta bort DVDskivan etc är ditt val.

    Jag tror inte att allt du har på din hårddisk har den verkshöjd som krävs och är skapat va dig själv. Däremot är det uppenbart konstigt med hårddiskar där ju stora lagringsmängder självklart är program, privata bilder och dokumnet etc etc.

    Helst skulle det vara moms 25% varav 1% till sådant här men det är ju inget staten vill bjuda på tror jag. Kanske ännu heldre 24% moms varav 1% till ”Copyswede” så VILL köparen och de som säljer produkterna sponsra de som lever på sina fotografier, texter, låtar mm.

  7. darja Says:

    man slutar då aldrig förvånas över vilka lagar, regler och konstiga avgifter vi har i detta land! Helt idiotisk avgift är vad det är, visst grundtanken kan väl i grunden någonstans vara bra, men hallå…!

  8. loco Says:

    Jo, och att bli påtvingad detta av en privat intresseorganisation, det är ju helt uppför väggarna, först och främst ska de som jobbar där ha lön, sen portionerar de ut till artister och författare.
    Helt galet att företag kan få göra så.

    Jag beställer just nu från tyskland, 2:- styck för DVD, eller 8:-, varav 4.50 av detta går till CP ifall jag köper ett pack hemma.

Kommentera

