There must be a pattern!

Jag erkänner att jag ibland har en tendens att fastna i och uppslukas av ganska meningslösa saker. Och i majoriteten av fallen så handlar det om saker som inte tillför mänskligheten något särskilt när jag väl är klar med det.

Hursomhelst, idag så har jag suttit och försökt luska ut vilka frekvenser som omfattas av spektrum-analysen i Foobar2000 när man visar 80 resp 160 band. Och den enda anledningen till att jag ens började fundera på vilka Hz-tal som ska stå under staplarna är att det saknas etiketter på staplarna vid dessa två inställningar.
Så min dag har gått åt till att anteckna vilka frekvenser som visas när man visar 10, 20 och 40 staplar, och utifrån detta försökt få fram en formel som avslöjar vilka staplar som visas vid 80 resp. 160.

Har jag då lyckats med mitt uppsåt?
Nah, inte direkt… Har dock hittat några saker som jag tror kan användas; t.ex. så återfinns frekvenserna som visas i lägre ”upplösning” även i de högre, och de ytterligare frekvenserna som tillkommer ligger mellan två tidigare (ex. så innehåller inställningen 10 band ”94,176,331”Hz och 20 band innehåller ”94,129,176,241,331”Hz), ”golvet” är 50Hz men den övre gränsen höjs för varje ökning av antalet band som visas (d.v.s. den går över 20kHz).
Det verkar också som att 1200Hz alltid är en av frekvenserna i mitten av diagrammet.

Någonstans finns det ett mönster som ger en formel som pluttrar ut vilka staplar som visas beroende på hur många staplar man vill visa…
Det som stör mig mest är att jag har en känsla av att det är en löjligt enkel funktion dessutom.

Justja; det hade vart en fördel om jag hade haft batterier i min älskade TI-83+ också, det hade gjort livet så mycket enklare just nu för min del känner jag…

Ett svar to “There must be a pattern!”

  1. Roulette Says:

    Tja, die Dinge können manchmal wirklich simpel sein. Herzlichen Dank für eure Erklärungen :)

Kommentera

