Prinsessor och kabelbolag

Så många som tre miljoner hushåll kan tydligen bli utan SVT‘s kanaler i rutan om några veckor. De som drabbas är de som har kabeltv (skulle tro att jag är en av alla dom tittarna, men jag är inte säker).

Anledningen är upphovsrätt och prinsessbröllopet…

SVT har klarerat rättigheterna till mark- och satellitsändning av spektaklet, men eftersom kabelbolagen vidaresänder så måste de klarera rättigheterna till Copyswede.
Jag kan inte låta bli att tycka att det är en smula märkligt eftersom alla med en tv-mottagare måste betala tv-licens just för att kunna finansiera public service och det borde gälla kabelbolagen också, inget konstigt där.
Det konstiga kommer när man tänker efter en vända och kommer fram till att de som har kabeltv betalar dubbel tv-licens eftersom man betalar kabelbolagen några slantar i månaden, som i sin tur antagligen skickar en del av dessa pengarna till Radiotjänst, plus att man själv betalar tv-licensen.

Sen kan jag inte låta bli att tycka det är lite märkligt att man måste klarera rättigheterna för ett enskilt program, det låter som det i SVT-artikeln i alla fall, istället för att klarera rättigheterna till ”Det som SVT sänder i sina kanaler”.
Den smidigaste lösningen, enligt mig, vore väl ändå att kabeloperatörerna betalar tv-licens som alla andra och därmed får trycka ut det SVT sänder i sina nät. Om man nu ska ha dubbelbetalningen överhuvudtaget…
Det bästa vore kanske att man antar att de som har kabeltv betalar tv-licens de också, och därför så är redan kabelutsändningen betald…

En märklig värld är det, och antagligen har jag missuppfattat något och fått det om bakfoten.

Uppdatering: Såg redan nu en missuppfattning av mig; klareringen gällde inte bara prinsessbröllopet. Det gäller antagligen SVT’s hela utbud eftersom Copyswedes bud låg på 1,50kr/hushåll/månad… eller så fattade jag rätt från början och missuppfattade och trodde att jag missuppfattade :)

Ett svar to “Prinsessor och kabelbolag”

  1. Rättigheter för vidaresändning leder till språkcensur « Viktualiebrodern Says:

    […] detta närmare mer än att Copyswede tillhör Piratpartiets bästa valarbetare. Läs istället Ett otygs Funderingar och betraktelser. Istället skall jag gå in på något för mig principiellt […]

Kommentera

