Inte denna gången heller

Nope, även denna postningen saknar en rubrik från förslagen. Det jobbas dock på dom posterna, och de kommer komma. Frågan är bara när ;)

Det jag tänkte skriva om idag är den köttgrytan som står och puttrar på min spis förnärvarande som jag just smakade av och konstaterade att den var riktigt god.

Så, vad är det då i denna köttgrytan?
Marinerat nötkött, champinjoner, hackad lök, soja, grädde och rödvin (det är lite mer, jag kommer till det).

Först och främst så behövs kött (annars blir det en rätt trist köttgryta), i mitt fall ca 600g nötkött som hackas upp till lämpliga grytbitar. Dessa ska marineras och marinaden bestod av 3dl rödvin (enda anledningen till att jag har vin hemma ungefär), 2msk matolja, två torkade och krossade enbär, ett söndersmulat lagerblad, lagom med mald svartpeppar och salt (palla mäta).

Marinaden rörs ihop, köttet hävs i så att det täcks och sen fick det stå i kylskåpet över natten och på diskbänken under förmiddagen.

Köttet plockades upp ur marinaden och hävdes i stekpannan och stektes lite snabbt så att det fick yta och färg, marinaden silades. Kött hävdes i en gryta tillsammans med ungefär 2/3 av marinaden och fick koka på svag värme i… ja… en timme kanske?

Efter den timmen stekte jag champinjoner och hackad lök (det var frusna champinjoner så jag lät dem tina i en bunke), när löken och svampen såg bra ut hävde jag i smältvätskan från svampen i stekpannan och sen hävde jag ner hela kalaset i grytan med kött och marinad.

Medan det kokade upp så blandade jag 1/2dl vatten med vetemjöl så att det blev en redning(2msk) och 1dl grädde, detta hävdes ned i grytan. Efter lite funderande tillsatte jag ytterligare ungefär 1dl grädde, 1dl rödvin och några stänk soja.

Och nu står det så lugnt och puttrar på spisen igen (står på lägsta värmen) och det ska det få göra en stund till tror jag.

Fasen, ibland lever jag i illusionen av att jag kan laga mat.

Kommentera

