Tokdöd server

Skrev i föregående inlägg om att en av diskarna i min serverburk hade dött, och eftersom den disken var en del av en raid5-uppsättning så innebar det ingen dataförlust.

Sedan helgen har servern stått avstängd (efter att jag hade meckat så att jag kunde logga in på den igen och lite sådant), och idag tänkte jag att det var dags att köra igång projekt backup. Döm om min förvåning när burkfan vägrar starta!
Jag pratar inte om att den kraschar under uppstarten eller låser sig, utan jag pratar om att nätagget inte drar igång alls. Lysdioden på moderkortet lyser grönt (vilket den gör så länge datorn är inpluggad i väggen), men det är å andra sidan ingen garanti för att nätagget är helt men det tyder på att viss spänning i alla fall kommer fram.

Så… frågan är vad jag ska göra.
I bästa fall lyckas jag få igång den, men i värsta fall så får jag inte igång den och då får jag försöka luska ut hur fan jag ska kunna rädda data från de två återstående Raid5-diskarna…
Kul…

Uppdatering: Har nu gjort en checklista med saker jag ska testa innan jag dödförklarar burken helt.
Har även luskat fram att jag, med lite tur, kan stoppa in diskarna i en annan burk och starta från Gentoo-installationsskivan och på så vis komma åt raiden. Det är en sista utväg och jag hoppas att den funkar om allt annat misslyckas.

I vilket fall; jävla skit.
Är dock ganska glad över att jag inte körde kryptering på arrayen (vilket jag funderade över i början) eftersom saker då hade blivit ännu mer komplicerade.

Kommentera

