Galen programidé

När jag får ett meddelande på msn/icq/google-talk så har jag det klassiska sonarpinget som ljud.

Nyss började jag fundera på att bygga en variant på nätverksprogrammet ping, som används för att kontrollera svarstider i ett nätverk, som ändrar tonhöjden på ping-ljudet utifrån svarstiden. Varför?

kul grej?

Rätt meningslöst, men ändå lite skojigt. Det enklaste borde vara att man helt enkelt ändrar tonhöjden negativt med antalet milisekunders fördröjning mellan fråga och svar. Kruxet är att man då måste upp i rätt långa svarstider för att kunna höra skillnaden mellan ”ping” och ”pong”.
Känns som att det kommer bli en del funderande och testande för att se hur mycket man behöver ändra tonhöjden för att skillnaden ska börja höras. Sen kommer programmeringen…

…jag har en känsla av att även detta kommer bli ett projekt jag aldrig kommer slutföra ;)

Kommentera

