Braband, bra eller snack?

DN skriver väldigt kort om TPB-dödar-tjänsten Braband.
På Braband.se beskrivs tjänsten såhär:

BraBand är idag Sveriges enda aktör som tillhandahåller tryggt internet i ordets rätta bemärkelse.

Oavsett om du är en engagerad förälder eller företagare är BraBand en billig och effektiv försäkring mot att ingen användare kan missbruka din internetuppkoppling.

Vidare så lyfter man fram att Braband hindrar illegal nedladdning, krypterar internettrafiken, virusscannar nedladdade filer och ökar hastigheten på uppkopplingen (i Faqen står det dock ”I de flesta fall så kommer inte hastigheten på din Internetanslutning att påverkas eller påverkas positivt.”).

Så, vad har jag för synpunkter på tjänsten?
Egentligen så har jag inga synpunkter på tjänsten som sådan eftersom jag inte kan testa den på ett vettigt sätt utan jag kan bara läsa om den på deras hemsida.

Vad jag dock direkt kan påpeka är att man garanterar att ingen kan missbruka internetuppkopplingen, en sådan garanti kan inte lämnas av någon. Man kan garantera att det blir svårt, men man kan aldrig garantera att det kommer ske (helt ärligt, användare är generellt sett fantastiskt uppfinningsrika när det kommer till att kringgå säkerhetssystem).

Man skriver att man hindrar illegal fildelning, man nämner inte med ett ord att man sannolikt även hindrar legal fildelning (remember, många torrentsidor används för att sprida legalt material).

Kryptering av internettrafiken är förvisso vettigt, men jag antar att det man krypterar är länken mellan användaren och Brabands serverhall. Alltså kan man sannolikt, om man vill, manipulera trafiken mellan Braband och resten av internet. På samma tema så funderar jag på ifall Braband anonymiserar trafiken som t.ex. Ipredator, sannolikt gör man inte det (man nämner det inte i alla fall) eftersom man kommenterar andra krypteringstjänster med orden

BraBand är en motpol till dom krypteringstjänster som dykt upp vars erbjudande är framtaget för att underlätta olaglig verksamhet.

Att man scannar trafiken efter virus har jag inga speciella synpunkter på egentligen.

Uttalandet om att Braband kan få trafiken att gå snabbare finner jag en smula märkligt. Antagligen kör man nån form av cache i tjänsten som under vissa omständigheter kan snabba upp det hela, men antagligen ligger det man säger i Faqen närmare sanningen; sannolikt kommer ingen prestandaförändring märkas av användaren.

Vad mer kan man säga?
Jag saknar information om hur filtreringen sker, men utifrån vad man kan läsa på hemsidan verkar det handla om DNS-filtrering i första hand. DNS-filtrering kan kringgås med relativt enkla medel, lite beroende på hur programmet som användaren installerar på sin dator är byggt.

Jag är ganska sugen på att beställa denna tjänsten enbart för att lista ut hur den fungerar…
Frågan är om man kan ”bryta sig ur” tjänsten genom att använda TOR eller i2p?

Intressant

5 svar to “Braband, bra eller snack?”

  1. Larsa Says:

    ”BraBand är idag Sveriges enda aktör som tillhandahåller tryggt internet i ordets rätta bemärkelse.

    Oavsett om du är en engagerad förälder eller företagare är BraBand en billig och effektiv försäkring mot att ingen användare kan missbruka din internetuppkoppling. ”

    Det där skulle kunna vara skrivet av Klaus-Dieter Fliik på Badlands Hyena. Är det verkligen på allvar detta? Och det ska kosta pengar?

    Kom och köp, digitaliserad gröt…

  2. Anders Troberg Says:

    ”Man skriver att man hindrar illegal fildelning, man nämner inte med ett ord att man sannolikt även hindrar legal fildelning (remember, många torrentsidor används för att sprida legalt material).”

    Inte bara det, en nedladdnings legalitet beror på omständigheterna. Har jag köpt en skiva, men saknar kunnandet/orken för att rippa den till OGG eller MP3 för min portabla spelare så är det helt OK att ladda hem den. Jag äger ju redan rätten att använda den. Hur ska de kontrollera sådant?

    Nej, lagstifta om nätneutralitet så att såna här dumheter försvinner.

    • Martin a.k.a. NPC]Otyg Says:

      Är det verkligen ok att ladda hem material som man redan äger?
      Jag har funderat över det men aldrig fått nåt svar. Rimligtvis borde det vara så eftersom man, som du skriver Anders, äger rätten att använda det…

      Hursomhelst så är kontrollen av en sådan sak i princip omöjlig att genomföra, i alla fall om tjänsten är byggd som jag tror att den är byggd (d.v.s. ett vanligt sketet DNS-filter som blockerar ”förbjudna” sidor).

  3. Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats Says:

    Demoscenens remixkultur…

    I gårdagens inlägg om hur Glenn Rune Gallefoss behandlats synnerligen illa av megastjärnan Timbaland och skivbolagsjätten Universal kom jag in på demoscenen. Jag tänkte ta och spinna vidare lite på dess remixkultur. Klassisk spel- och demomusi……

Kommentera

