Implementeringen av datalagringsdirektivet uppskjutet

Ännu en gång så har regeringen skjutit upp frågan om EU’s Teledatalagringsdirektiv, ett direktiv som skulle börjat implenteras redan 2007 och som skulle varit fullt implementerat i våras. Nu verkar det som att en proposition är att vänta efter valet nästa år.

Jag är inte det minsta förvånad över detta, men jag är inte helt övertygad om att anledningen endast är valtaktik. Alliansen har förhalat datalagringen under hela sin mandatperiod och det kan finnas andra skäl än valtaktik att inte lägga propositionen nu, men sannolikt så vill man inte ha tre av ”internetgenerationen” kraftig omdebatterade saker på sitt samvete nästa år som kan komma upp under torgmöten och liknande.

Frågan jag ställer mig är dock vad det är man har kvar att diskutera?
Vad som ska lagras och hur länge är, ur min synvinkel, inte så mycket att orda om eftersom man kommer undan genom att lägga ett förslag om att endast göra en implementering som lägger sig på en lägstanivå, d.v.s. implementera bara det direktivet säger ska finnas med och lagra uppgifterna så kort tid som möjligt. ”Internetgenerationen” (och jag) hade fortfarande varit kritiska, men man hade inte gått emot EU så att säga. Och argumentet ”EU tvingar oss att göra detta!” användes ganska frekvent om Ipred-direktivet i våras…

En mer intressant fråga att diskutera är, om nu direktivet ska implementeras, vem som ska betala kalaset?
Förvisso kommer det fortfarande att vara vi ”kunder” som i slutändan betalar för lagringen, men rent principiellt så tycker jag att det enda rätta är att de som står för kostnaden är de myndigheter som kommer använda sig av det lagrade materialet (polisen t.ex.) och inte operatörerna.

Mark Klamberg menar att debatten riskerar att fastna kring lagringstiderna av uppgifterna och att det vore bättre att höja blicken och istället skjuta in sig på vad uppgifterna får användas till och hur man ska motverka missbruk. Detta håller jag med Mark om, i Tyskland såg man efter ett halvår att kommunikationsmönstrena hade förändrats och frågan är hur man ska motverka detta eftersom många av de uppgifter som direktivet pratar om redan idag lagras och kan lämnas ut.

Nä, nu ska jag återgå till min ärtsoppa och pluggandet.

Andra som skriver: PiratJanne, Mårtensson, Mikael, Karl Sigfrid, HAX, Farmor Gun, PJA Linder (svd)

Intressant

Kommentera

