Om att kunna vandra

Efter att jag hade ätit frukost och kört igenom morgonens koll av RSS-flödena så satte jag mig för att börja plugga. Avsnittet som skulle studeras bär den mycket upphetsande titeln ”Vätskerubbningar”, och jag gav upp efter ungefär trettio minuter och bestämde mig för att istället gå en runda för att rensa skallen.
Från början tänkte jag bara gå en kort sväng längs en grusväg och sen ta en av stigarna över till gamla järnvägsvallen och sen hem. En promenad på kanske en halvtimme som mest. Nu blev det dock inte så utan jag beslöt mig för att fortsätta vägen fram till Tingsmåla och sen vika av tillbaka in mot Tingsryd. Svårt att säga hur länge jag var ute, men jag skulle tippa på att det handlade om ungefär en timme.

Och det var lite hit jag ville komma, jag har fått frågan om varför jag bytte Ronneby mot Tingsryd, som är mindre och tristare. Under min promenad funderade jag lite kring det där och visst, arbete och studie gjorde att valet föll på Tingsryd. Men samtidigt så tror jag att det var nåt undermedvetet som sa till mig att jag var tvungen att lämna Ronneby, men ändå kunna behålla friheten att kunna gå utanför dörren och efter nån kilometer befinna mig på en plats som får civilisationen att kännas avlägsen.
Visst finns det grönområden och skogar i närheten av de större städerna i närheten, men jag tror inte att jag skulle känna att det är samma sak. Jag tror att jag skulle känna känslan av att det bara är en fasad framför betongen.

Jag gillar som sagt att kunna följa vägen och känna känslan av att befinna mig långt från allt, samtidigt som jag vet att civilisationen inte är så avlägsen som den känns om jag inte väljer att fortsätta traska.

/Martin a.k.a. Otyg

intressant

Kommentera

