Otygets köttfärsgojs

Inspirerad av Skabbes kycklinggryta ger jag er härmed min middag för dagen.
Riktigt vad det är kan jag inte säga, men det är någon korsning mellan köttfärssås och… köttfärssås utan sås.

I vilket fall som helst, det som behövs till en person är:
Köttfärs (min personliga favorit är nötfärs, idag blev det dock blandfärs) ca 150g
En gul lök
Två vitlöksklyftor (jag tog två medelstora och två små)
Chilipeppar (paprikapulver, fast med smak)
Tomatpuré (en klatt)
Folköl av ett ljusare slag (i mitt fall Lapin Kulta) en skvätt
Senap (i mitt fall; grovmald skånsk) ungefär 1/2 matsked
Soja
Salt
Peppar
Margarin eller smör
Bra musik

Till detta är det en fördel om man har en järngryta, stekpanna kan funka om man är ensam.

Sätt igång musiken (om du är som jag och vill ha musik under matlagningen).

Hacka löken och vitlöken och fräs till en kort stund (den ska inte bli mjuk).
Häll i köttfärsen med löken och fräs tills köttfärsen har fin färg och är grynig (löken borde då vara mjuk, är den inte det… ja, ditt problem).

Chilipeppar pudras jämnt över lök och köttfärs, klutta i tomatpuré (skulle tippa på att det handlade om en matsked, ungefär, något mindre) och veva runt några gånger.

Salta och peppra (bara lite i detta läget) och ös i ungefär en halv till 1,5 deciliter av ölen.

Sänk värmen (eller stäng av den om du har en spis med eftervärme) och låt koka i tio minuter.

Häll i senapen och några stänk soja (jag använder det mest för färg och sälta), veva runt. Smaka av med salt, peppar och ev. mer chilipeppar.

Ovanstående serveras med fördel med ris, tips från coachen är att riset ska ha kommit igång och koka när man börjar med att hacka löken, så är hela kittet färdigt ungefär samtidigt.

Nästa tips är att hälla riset i grytan med ovanstående röra/sås och röra ihop det (mest för att jag är rätt lat och orkar bara ha en gryta på bordet).

Några ord om ölen; först och främst så bör man till denna rätten nog inte välja någon mörkare ölsort, men man bör inte välja en som är för ljus heller.
Falcon och Norrlands Guld funkar istället för Lapin Kulta, Pripps Blå och Heineken tror jag är lite för mesiga (i brist på bättre ord) medan Falcon Bayersk och Kilkenny nog är för mustiga.
Men å andra sidan… Jag vet inte ;)

Rip-mix-cook!

Intressant

Kommentera

