Vissa ord ska inte användas tillsammans med andra

Läser i NyTeknik att Tetra-algoritmen ska göra så att Rakel-systemet blir svårt att avlyssna… Eller för att citera företaget Sectras andra VD Jan-Olof Brüer:
”Med vårt system kommer det bli totalt omöjligt att avlyssna samtal”.

Jag kan inte uttala mig om säkerheten hos Tetra av flera anledningar, för det första så har jag inte källkod eller annan dokumentation som jag kan titta på och för det andra så är jag antagligen inte tillräckligt skicklig för att upptäcka eventuella brister även om jag hade haft tillgång till dessa dokument.

Vad jag däremot vill påpeka är att det finns inget som heter absolut säkerhet i kryptovärlden (ett undantag, men Tetra är inte det undantaget jag lovar). Alltså kan man inte säga att det kommer bli totalt omöjligt att avlyssna samtalen!

Antagligen är uttalandet sant, i alla fall just nu. Frågan är om det är sant om två år, det vet man inte eftersom det kan upptäckas brister i algoritmen eller i implementeringen. Hursomhelst så tycker jag rent personligen att uttalandet inte var särskilt smart utan snarare gjorde att hela systemet känns som snake-oil (eftersom sådana uttalanden brukar förekomma i reklam för sådana system).

Men det är väl jag som är överkänslig…

Kommentera

