Olydiga operatörer

Det är synd om musikbolagen, dels så förlorar de enorma summor på den illegala fildelningen och dels så sätter sig operatörerna på tvären så att de inte kan ställa piraterna till svars.

Lars Gustavsson kommenterar dethela i DN på följande sätt:
”Det har inte alls blivit som vi har väntat oss, eftersom vi sedan bestämde att vi skulle vänta på domen från bokförlagens första ärende. Dessutom har motparterna gjort det fantastiskt komplicerat för oss och åberopat alla tänkbara invändningar även mot lagstiftningen, säger Lars Gustafsson i dag.”

Jag kan bara tolka uttalandet på ett enda sätt; att man kallt räknade med att operatörerna skulle godkänna alla informationsföreläggande utan någon diskussion. ”Fantastiskt komplicerat” vet jag dock inte om jag håller med om eftersom det är väldigt enkelt, i alla fall i fallet Ephone: operatören bestämde sig (förvisso efter en omröstning) att man skulle överklaga beslutet, något man hade all rätt i världen att göra.
Invändningarna man hade mot lagen i sig är knappast heller någon nyhet, och om jag inte missminner mig helt så spelar invändningarna mot själva lagen inte någon större roll i sammanhanget.
Lina kommenterar också.

Hursomhelst så får ovanstående mig osökt att tänka på vad Peter Danowsky sa i våras när internetoperatörerna gick ut med att man inte skulle spara uppgifterna som krävs för att Ipred ska fungera:
Alla i riksdagen har utgått ifrån att internetoperatörerna är lojala mot lagstiftningen och inte vill medverka till brott. Om Tele 2 intar den här attityden och det följs av andra operatörer blir det en skärpning av lagen i framtiden.

Om operatörerna fortsätter att kräva starkare bevis än vad upphovsrättsinnehavarna kan presentera så kanske en lagskärpning blir aktuell, det skulle inte förvåna mig det minsta. Men det blir efter valet i såna fall…

Apropå den illegala fildelningen så motiverar britterna lagförslaget om att stänga av illegala fildelare från nätet på fakta som säger att 7 miljoner britter fildelar illegalt. Den siffran kommer ifrån att 136 av 1176 (11.6%) uppkopplade britter medgav att man använt fildelningsprogramvara någon gång… Läs hela storyn hos David Gottlieb, jag funderar på om jag ska skratta eller gråta. Tyvärr så känns mönstret igen och jag börjar fundera över om det inte är dags att upphovsrättslobbyn lär sig räkna. Jag kan tänka mig att hålla en mattekurs helt gratis.

Intressant

Kommentera

