Svartabörshandel hindras inte med legitimation

SJ är i rejält blåsväder sedan man beslutat att införa personliga biljetter och legitimationskontroller för att se om rätt person reser med biljetten.
Aledningen uppges vara att man vill komma tillrätta med att folk köper på sig stora mängder billiga biljetter som sedan auktioneras ut på tillexempel Blocket.

Denna problematiken känner jag igen från andra håll, biljetter till diverse evenemang säljs till överpris på auktionssiterna av personer som köper på sig stora lager för att göra just detta.

Men att göra som SJ och införa biljetter bundna till en fysisk person ser jag som väldigt problematiskt. För det första så tar biljettkontrollerna längre tid och det kommer bli stressigare för konduktörerna, vilket sannolikt kommer leda till att man endast kollar legitimationen ”på pappret” (d.v.s. inte alls).
För det andra så har inte alla människor legitimation, jag klarade mig länge utan och det var först i senare tonåren som jag skaffade mig ett leg. Tåg åkte jag dock ensam redan som tio-åring om jag inte missminner mig helt.

Sen är jag lite nyfiken på hur man har tänkt tackla personer som saknar legitimation som redan befinner sig på tåget? Ska dessa slängas av vid nästa station eller ska man tvinga dem att betala straffavgifter?

Och slutligen, så finns det ingen anledning för SJ att lagra personuppgifterna i en databas (vilket vissa gör gällande kommer att ske). Om man ska införa personliga biljetter så räcker det med att namn och födelsedatum (år-månad-dag) finns på biljetten eftersom kontroll görs på plats. Det är knappast så att konduktören för varenda passagerare ska kontrollera mot databasen. Fast det kanske är nästa steg, att avskaffa pappersbiljetten och endast kontrollera identitet och ifall personen finns i databasen…

Problemet med att biljetter säljs till överpriser i andra hand kan tacklas på ett flertal andra sätt, i Danmark (vill jag minnas) finns t.ex. lagstifning som säger att biljetter inte får säljas till högre pris än de köptes för.
Ett annat sätt skulle kunna vara att man ”portionerar ut” antalet biljetter per dag som släpps i förtid, en annan variant kan vara att man lägger om biljettsystemet helt nu när man insett att det missbrukas?
Att helt enkelt sluta rea ut biljetter 90 dagar innan avgång och istället låta de som bokar långt i förväg betala fullpris medan de som är ute i sista minuten betalar mindre?

Personligen tror jag att detta systemet kommer att hålla i några månader, om det genomförs, innan det rasar dels pågrund av reaktioner från resenärer som irriteras av att behöva legitimera sig och dels för att konduktörerna sannolikt inte kommer kontrollera id-handlingarna (detta är bara en gissning). Och ”svartabörshandeln” kommer antagligen inte att minskas i det långa loppet, mest p.g.a. ovanstående.

Andra om samma sak:
Ravenna
Klamberg
Oscar Swartz
Leo Erlandsson
Scaber Nestor
Hanna Wagenius
Falkvinge
Och en hög till…

Intressant

Kommentera

