Att indexeras eller inte indexeras

Att driva en tidning på nätet är tydligen inte helt lätt, dels så indexeras och samlas nyheterna på t.ex. Goggle Nyheter och det innebär tydligen förlorade reklamintäkter (hur det hänger ihop förstår jag inte eftersom Google Nyheter, vad jag kan se, länkar till tidningarna) och dels så genererar annonserna som lusar ned tidningarna inte tillräckligt med inkomster (kanske för att många gör som jag och blockerar annonser).

Johannes Åman på DN har en tankväckande artikel som avslutas med orden ”För det första saknas ännu system för betalning som är enkla nog. För det andra vet vi inte om det pris som nätsurfarna är beredda att betala är tillräckligt för att finansiera journalistik av hög kvalitet.”.

Nu verkar det som att tidningsutgivare i Europa samlar sig för att möta ”hotet” från nätet på olika sätt. Man vill lagstifta om att sökmotorerna ska implementera ett system som kallas ACAP som (förenklat) är en utveckling av robots.txt-konceptet.
Robots.txt är en fil som läggs på en webbserver för att styra vad som får indexeras av sökmotorerna och de flesta sökmotorer lyder direktiven i filen (sedan är det allmänt känt att man ska kika i robots.txt för att hitta ”hemliga” sidor), ACAP medger en större möjlighet till att detaljstyra sökmotorns beteende när den indexerar.

Frågan är om detta löser problemet egentligen, Google&co. kan mycket väl konfigurera sina sökmotorer på ett sådant sätt att man ignorerar att indexera sidor som är ACAP-taggade helt och hållet. Det skulle i sin tur innebära att förlusten blir större för tidningarna eftersom de i princip bara når personer som redan läser tidningen, och de måste själva ha söksystem på servrarna.
I dagsläget erbjuder de flesta sökmotorerna möjligheten att plocka bort en sajt ur sökindexet, om en tidning inte vill ha sina resultat på Google så kan man ganska enkelt välja att inte finnas med i registret.

När det kommer till intäkterna för det som publiceras på nätet så blir genast läget mer komplicerat. Att lägga hela ”tidningen” bakom lösenord som bara ges ut till betalande kunder kommer sannolikt inte att fungera. Att lägga visst innehåll bakom lösenord tror jag kommer fungera bättre, t.ex. så kan man erbjuda sammanfattningar av artiklarna gratis och kräva betalning för ”hela” artiklarna.
En variant jag har sett är att man lägger upp hela tidningen (pappersvarianten) som pdf som man erbjuder betalande kunder. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men konceptet skulle funka för mig.

Det är en problematisk situation för tidningarna, det kan jag förstå. Men samtidigt så ser jag problem med att försöka kontrollera nyhetsflödet (vilket det i slutändan kokar ner till) alltför hårt. Dels så kommer ren fakta i artiklar att spridas via gratis nät-tidningar och dels så tror jag att antalet som väljer att betala för läsningen inte är tillräckligt stort för att inkomsterna ska bli högre än dagens reklamintäkter.

Dessutom så kan jag inte låta bli att påpeka att det är tidningen själv som väljer vad man publicerar på nätet, det finns ingen som tvingar tidningarna att publicera hela artiklar som de gör idag.
Jag vill även påpeka att jag är för en implementering av ACAP hos sökmotorerna, men det beror mest på att robots.txt är en mycket gammal lösning (dessutom tror jag att det ursprungligen var ett ”fulhack”). ACAP innebär en bättre kontroll av vad som indexeras och hur det indexeras.

Karl Sigfrid skriver också, precis som Amelia Andersdotter.

paf har en läsvärd postning om problemen med att knyta visst innehåll geografiskt, t.ex. Spotify’s spärrar som gör att man inte kan lyssna på all musik i alla länder.

Klamberg har några reflektioner från presskonferensen som hölls när Anders Eriksson presenterade slutbetänkandet Signalspaning för polisiära behov.

Rasmus skriver om upphovsrättsproblematik och politik.

Intressant

Kommentera

