Antalet varor i en butik säger ingenting om antalet kunder

I det första Ipred-målet konstaterar man att eftersom det finns en stor mängd filer på servern så kan man anta att antalet ”kunder” som nyttjar servern är stort.

Att kunna göra ett sådant antagande finner jag tämligen absurt. Om jag går in i en vanlig affär kan jag inte utifrån antalet varor på hyllan göra några antaganden om hur välbesökt affären är, många varor på hyllorna tyder inte på många kunder och få varor tyder inte på få kunder. Omvänt gäller inte heller, att få varor på hyllorna tyder på många kunder och att många varor därmed betyder få kunder.

Om jag övergår till att studera servrar, vare sig de är privata eller publika, så finns det inte heller någon koppling mellan använt diskutrymme och antal användare.
Min egna backupserver har i runda slängar 323GB använt diskutrymme och där lagras en hel del upphovsrättsskyddat material, dels sådant som jag själv producerat och dels så är i princip hela min skivsamling omgjord till mp3-format. Denna servern är med ojämna mellanrum tillgänglig från internet för att jag ska kunna dels ladda upp kopior av saker jag gör från andra datorer och dels för att jag vill kunna komma åt min musik även när jag inte är hemma.
Hur många användare finns det då på denna servern?

Tittar man i passwd-filen efter användare som kan logga in på burken så finns det två användare, tittar man på vilka som kan logga in utifrån så finns det en användare.

Kort sagt; mängden använt diskutrymme säger inget om antalet användare, att servern är åtkomlig från nätet är inget bevis för att den används för spridning av verken som ligger på den.
Databasen med användare kan säga en del om antalet ”kunder”, men inte allt.

Läser man tingsrättens beslut hittar man en hel del guldkorn, tillexempel så talar storleken på katalogerna på servern emot att det handlar om personliga säkerhetskopior. Jag kan köpa att nfo-filer och releasegruppers namn i filnamnen pekar på att det inte rör sig om egengjorda säkerhetskopior, men att storleken på katalogerna pekar på att det inte är säkerhetskopior finner jag direkt skrattretande.

Rent personligen önskar jag nästan att man tillsatte special-domstolar för Ipred-besluten, där man har nämndemän med teknisk kompetens som går längre än att använda Word. För som jag sagt ovan, det verkar som att tingsrätten drar långtgående slutsatser på ganska vaga grunder.

Sen skulle jag gärna se en utredning av ”den goda sidans” metoder vid bevisinsamlingen, men det kommer vi nog aldrig få se och om en sådan görs så kommer den antagligen säga att i kriget mot terr… fildelning är alla medel tillåtna.

Någon som vet hur det har gått med dataintrångsanmälan mot Danowsky&co?

Intressant

Kommentera

