Centern, Canal+ och Upphovsrätt

Amelia Andersdotter, Piratpartiets Lissabon-MEP, skriver bra om utelämnandet av undantag i upphovsrättsöverenskommelser på internationell nivå på DN.
I ett EU-direktiv tas 20 tänkbara undantag upp, men endast ett är obligatoriskt. Amelia tar upp en sak som jag inte har reflekterat över tidigare, nämligen att upphovsrättsinnehavarna har starka och välkoordinerade lobbyister som driver fram ”hårdare tag”. Detta saknar t.ex. funktionshindrade och i många fall drabbas dessa av olika regler, vilket i förlängningen leder till att de får svårare att ta till sig kulturen.

Amelia har, tillsammans med Mattias Bjärnemalm, också kommenterat gårdagens Ipred-utfall på Newsmill.

Ingen har väl missat att Canal+ är inblandade i ett mål som handlar om att länka till en videostream av några hockeymatcher? Själv har jag inte riktigt orkat kommentera det hela eftersom andra har gjort det på vettiga sätt och jag känner att jag inte har så mycket att tillföra.
Simon Sundén kommenterar själva förundersökningen, och senare idag kommer hela fupen. Hans sammanfattning känner jag igen alltför väl från it-säkerhetsvärlden:

”Sammanfattningsvis så har man istället för erkänna brister i sitt system rörande elitseriematcher i hockey och förbättrat det valt att stämma skiten ur ett hockey-fan. Detta på grund av två st länkar till öppna streamingfiler.”

Det finns ett antal exempel på just denna mentalitet från vissa mjukvaruföretag, nämligen att man tystar ner upptäckta hål. Personer som uppmärksammar företagen på brister får svaret ”Visst, vi ska arbeta fram en lösning på problemet och vi kommer stämma dig om du offentliggör hålet.”.
Hursomhelst så tycker jag det är underhållande att Canal+ som borde vara ett av de företagen som fört kampen mot piratdekoderkorten, att de då streamar saker öppet känns direkt korkat. En sida som inte skyddas på annat sätt än att den saknar publika inlänkar är inte säker på något sätt.
Om Canal+ dessutom hade skyddat strömmarna bakom lösenordsskydd så hade man sänt signalen att strömmen endast var för betalande kunder.

CUF’s styrelse går till frontalangrepp på sitt moderparti på Newsmill och säger att Centern måste återvinna integritetsfrågorna. Det är väl knappast någon hemlighet längre att jag röstade på (C) 2006 just pågrund av dessa frågorna och för att jag har en personlig vän som kandiderade till riksdagen. Tyvärr så har jag inget som helst förtroende för (C), eller nåt annat av allianspartierna, i dessa frågorna längre så 2010 kommer (C) inte att få min röst. De kompromissade bort det de gick till val på, och det kan jag inte förlåta.

(Intressant)

2 svar to “Centern, Canal+ och Upphovsrätt”

  1. Tim Svanberg Says:

    Hallå . Appropå det sista stycket i dín text har jag gjort en analys av Centerpartiets framtid på min blogg.

    Ha det bra

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Skarp analys Tim, och välbehövlig.

Kommentera

