Ephone tvingas lämna ut uppgifter

Idag kom beslutet från Solna Tingsrätt om att Ephone måste lämna ut vem som innhar abonnemanget som ftp-servern med ljudböcker har. Det jag finner en smula underhållande är att om domstolarna ska hålla den takten som Solna Tingsrätt har gjort så är Ipred ingen fara för de fula fiskarna (som den lagstiftande församlingen envist hävdar är de man är ute efter), ip-numret i det första Ipred-fallet var allmänt känt ganska omgående och nästan tre månader är oceaner av tid för att man ska plocka bort eventuellt ”olagligt” material från hårddiskarna.

Ytterligare en intressant del i beslutet är att en server som kräver inloggning ändå räknas som att verken tillgängliggjorts för allmänheten, jag hade köpt det resonemanget om APB&co. hade presenterat filen med inloggningsuppgifter som bevis. Nu säger Tingsrätten att det är sannolikt att verken tillgängliggjorts för mer än en sluten krets, frågan är vilken bevisning som gör det sannolikt.

Att Ephone dessutom ska betala rättegångskostnader kan jag tycka känns lite ”sådär”, att leverantören får betala för att de inte tycker att bevisningen håller tyder på att vi i princip kommer få gummistämpelförfarandet som många fruktade i höstas.

Jag håller inte med om förlagens kommentar om att beslutet pekar på att lagen innehåller ett starkt integritetsskydd, problematiken med ip-adresserna finns fortfarande kvar oavsett om det är en domstol eller inte som säger ja till beslutet. Problematiken med vad som händer efter att domstolen gett sitt medgivande förändras inte heller av dagens beslut. Jag blir dessutom en aning mörkrädd av Danowskys ”Allt annat hade varit oväntat” och jag hoppas verkligen att Ephone tar beslutet att överklaga tingsrättens beslut till högre instans. Som första fall tycker jag att det är viktigt att högre instanser får säga sitt i frågan, i Danmark har prövningar i högre instanser påverkat Ipred genom att höja beviskrav med mera och det ser inte helt omöjligt ut att detta kan ske även i Sverige.

Ska bli intressant att se hur det blir i de övriga två ipred-fallen (se nedan) som finns inlämnade, och jag är mycket nyfiken på hur det går med anmälan mot APB om dataintrång på den aktuella servern. Min gissning är att anmälan ligger långt ner i en hög någonstans, eller att den har tappats bort i hanteringen som tidigare anmälningar.

Tidningar och liknande
SR
SvD
Marcin och Falkvinge kommenterar i SvD
Företagen i SvD
Peter Danowsky i SvD
Aftonbladet
Nyteknik
Affärsvärlden Juridik
Nyheter24
DN

Bloggar
Juristens funderingar
Tommy K Johansson

Intressant

Uppdatering: Statusen på de båda övriga Ipredfallen är stillastående (vad jag kan se) och avslag fast i det senare fallet beror det sannolikt på att det hela handlade om dataintrång.

Lämna en kommentar