Trafiken tillbaka på gamla nivåer

Det verkar som att trafikflödet hos Netnod nu är tillbaka på tidigare nivåer, det tog lite längre tid än jag förutspådde i våras men förutsägelsen verkar ha slagit in.
Frågan är vad det beror på?

Det finns naturligtvis flera av varandra oberoende faktorer som spelar in, en av dem är att det verkar som att de första Ipred-fallen står stilla vilket i sig pekar på att man inte direkt behöver oroa sig i någon större utsträckning för repressalier. En annan anledning, som även kan ha påverkat droppet runt första april, är naturligtvis vädret.

Henrik Bergqvist, Cisco Sverige, menar att trafiken normalt sjunker så här års och att uppsvinget tyder på att folk som slutade fildela har börjat igen (eller är det jag som läser väl mycket mellan raderna?) och jag tror att han har helt rätt i det.

Hursomhelst så är jag inte speciellt förvånad över att trafiken ökar, dels så har nog en hel del skaffat sig skyddade och anonyma anslutningar och dels så tror jag att rädslan har släppt. Det är bara tre ipred-anmälningar inlämnade (som det ser ut) och det är bara en som fått mediabevakning och i det fallet verkar det som att rättighetsinnehavarna inte kommer få ut några uppgifter. Även om de skulle få ut uppgifterna så har det tagit såpass lång tid nu att personerna man vill åt sannolikt har hunnit vidta åtgärder för att förstöra bevis och liknande.

Bland andra Bloggeditor och Satmaran kommenterar det hela.

Intressant

2 svar to “Trafiken tillbaka på gamla nivåer”

  1. Anonymous Says:

    Inte så konstigt.
    Med tjänster som OneSwarm har ju dessutom trafiken via min dator iaf mångfaldigats (jag gillar OneSwarm men protokollet är ju fruktansvärt ineffektivt jämfört med vanliga bittorrent då man konstant routar genom flera punkter samt att man själv är en routing nod) så i slutändan kommer väl trafiken vara ännu högre än tidigare

    /Samma Anonym som kommenterade OneSwarm inlägget för några månader sedan

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Jag gillar själv tanken med Oneswarm, det jag ogillar är klienten. Men nu verkar det som att ett visst arbete pågår för att mecka in protokollet i andra klienter också.

    Men som sagt, när det gäller trafikmängden så ser jag det inte heller som speciellt konstigt att den är tillbaka på gamla nivåer. Av flera anledningar.

Kommentera

