Om inte majoriteten röstar så bestämmer vi, då blir det demokratiskt

Jag har haft en bloggpaus av olika anledningar, många olika för att vara exakt.
Jag bloggade inte om årets upplaga av Sweden Rock Festival och jag har inte bloggat om Piratpartiets epic win i EU-valet. Varför?
Jag nöjer mig med att säga att det finns flera orsaker…

I vilket fall som helst så hittade jag fram till följande lilla guldkorn i Östran nyss:

Vid valet 2004 kom Junilistan in i Europaparlamentet, i år var det Piratpartiets tur. Det menar Juholt är ett bevis för hur lättvindigt svenska folket tar på valet.

– Det är partier som aldrig skulle ha en chans att komma in i riksdagen. Junilistan är ett rent missnöjesparti och Piratpartiet tycker att det är okej att stjäla det någon annan äger. Det är väldigt många som inte tar det här valet på allvar.
(…)
– I en demokrati ska det vara frivilligt att gå och rösta, man kan inte tvinga medborgarna till det.
(…)
– Ett alternativ är att låta varje parlament utse dem som ska representera sitt land i Europaparlamentet. På så sätt blir det 100 procent demokratiskt förankrat i stället för för kanske 15-20 procent som valdeltagandet ligger på i vissa länder nu.

Orden kommer från Håkan Juholt och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva för att kommentera det hela.
För det första så kanske staterna i Europa ska ta sig en funderare över varför den stora skaran medborgarna är ointresserade av vilka som hamnar i Bryssel. Min personliga åsikt är att det beror på att man som medborgare inte vet vad parlamentet sysslar med egentligen och det känns på det hela taget som att det inte spelar någon större roll vilka som hamnar där. Kort sagt; dålig information till de som förväntas rösta. Därför tar den stora massan inte EP-valet på allvar!

Att Juholt ångar på och konstaterar att varken JL eller PP har en chans att komma in i riksdagen köper jag inte, i alla fall inte i fallet PP. Men detta är inget jag kommer hänga upp mig på, den som lever får se. Jag vet bara att jag kommer jobba hårdare än vad jag har gjort under våren för att se till så att PP får plats även i riksdagen (en ursäkt är på plats till er som försökte få tag på mig under förra veckan).

Det jag tänkte skjuta in mig på är den avslutande delen av min citering som jag personligen tycker är rent horribel: ”I en demokrati ska det vara frivilligt att gå och rösta, man kan inte tvinga medborgarna till det. (…) Ett alternativ är att låta varje parlament utse dem som ska representera sitt land i Europaparlamentet. På så sätt blir det 100 procent demokratiskt förankrat i stället för för kanske 15-20 procent som valdeltagandet ligger på i vissa länder nu.”
Vad säger människan egentligen här?
Det är demokratiskt att inte rösta, men om alltför många inte går och röstar så ska de redan valda bestämma vilka som ska styra? Eller?

Om 80% av medborgarna, ursäkta språket, högaktningsfullt skiter i vilka som sitter i Bryssel så är inte ett beslut fattat av det nationella parlamentet förankrat till 100% hos medborgarna. För att ta ett fjärran exempel; både FRA-lagen och Ipred beslutades av Sveriges nationella parlament, frågan är om Juholt anser att dessa båda lagarna är förankrade till 100% hos medborgarna.

Demokrati handlar om att ha en valfrihet, inte om att låta sig styras uppifrån. Demokrati handlar om att veta vad det är man säger ja och nej till, något som alldeles för många politiker och politiskt aktiva verkar ha glömt bort. Vet man inte vad det är man säger ja eller nej till, men ändå gör valet att säga ja eller nej på grund av gammal vana eller för att någon annan säger det, då är det inte demokrati då är det idioti.

Så till Håkan vill jag bara säga att lösningen ligger inte i att det nationella parlamentet ska bestämma vilka som ska till Bryssel, lösningen ligger i att berätta för medborgarna vad man sysslar med där nere, hur det fungerar, vilken makt Europaparlamentet har och vilken skillnad personerna som kommer dit gör. I dag är det just detta man INTE gör. Tvärtom hade vi en svensk valrörelse där de etablerade partierna till stora delar pratade nationella frågor, frågor som knappast påverkas från Bryssel i någon större utsträckning.

Frihet är inte nåt man får
Frihet är nåt man tar ändå
Utan att fråga

Intressant

Kommentera

