Ipred och avstängning

Läser att svenska universitet stänger av misstänkta fildelare från nätet SUNET. Och det verkar ske på ungefär samma sätt som franska HADOPI kommer att fungera, två brev från upphovsrättsinnehavare och du stängs av.

Det skrämmande i hela historien är att universiteten inte gör någon utredning ifall studenten faktiskt har gjort sig skyldig till illegal fildelning! Efter två brev så klipps sladden, oavsett om studenten är skyldig eller ej. Sedan har vi återigen hela rättssäkerhetsaspekten, man väljer att lyssna på privata aktörer och agerar utifrån deras uppgifter utan yttrande från den misstänkte.

En student idag utan internetuppkoppling är extremt handikappad, majoriteten av kommunikation mellan student, skola och andra studenter sker via nätet och en stor del av informationsinhämtningen sker över nätet. Men det är ju bara att följa lagen så slipper man att bli avstängd, säger vän av ordning då.

Och det är där problemet ligger, eftersom ingen utredning sker så vet man inte om studenten har brutit mot lagen!

Agerandet är felaktigt från början till slut enligt mig, privata aktörer ska aldrig någonsin ha beslutanderätt över sånt här oavsett vad det gäller.

I tidningen Affärsvärlden kan man idag läsa att Tingsrätten förbjuder Ephone att förstöra abbonentuppgifterna som rör det första Ipred-fallet. Nu tror jag inte att detta förbudet har någon praktisk effekt, ip-nummret har varit känt sedan ansökan om informationsföreläggandet kom in och har varit med i de flesta artiklarna om fallet. Min gissning är att man kan genomföra en komplett it-forensisk undersökning av servern och man kommer inte hitta minsta spår av upphovsrättsskyddat material. Om följande Ipred-mål kommer följa samma tempo som det första så tror jag att man lugnt kan fortsätta ladda ned eftersom man har tämligen gott om tid på sig att radera eventuella filer om man får nys om att en ansökan har inkommit.

(Intressant)

UPPDATERING: Leif Nixon nyanserar artikeln som SR hade något, dels i kommentarerna nedan och dels på Tankar från Rooten. Enligt honom handlar det inte om total avstängning, vilket man kunde anta utifrån artikeln på SR utan det handlade om avstängning medans man utredde ärendet.

SvD rapporterar om läget i Uppsala.

5 svar to “Ipred och avstängning”

  1. Leif Nixon Says:

    Martin, jag tror du behöver tillämpa en lite mer kritisk hållning. Hielles rapportage är kanske en liten aning gnutta tendentiöst…

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Artikeln är en skvätt ensidig, det håller jag med dig om. Det jag vänder mig emot är att man inte utför kontroll av ifall nedladdning verkligen har ägt rum och ifall det i så fall handlade om illegalt material och därmed ett brott mot användaravtalet.

    För att stänga av någon med hänvisning till användaravtal krävs, enligt mig, att man faktiskt konstaterar att ett sådant brott har förekommit. Och att ensidigt godta två anmälningar som sanna är i min värld inte att konstatera att avtalet har brutits.
    (Det finns exempel där man krävt att nätverksanslutna skrivare ska kopplas bort från nät eftersom de sprider piratkopior ;))

  3. Leif Nixon Says:

    Visst. Men de fall jag känner till har varit rätt jävla uppenbara. Och det handlar inte heller om att de blivit Avstängda Från Internet (OMG), utan att de tillfälligt fått sin access till det trådlösa nätet på campus stängd tills frågan utretts. De har nämligen överhuvudtaget inte svarat på den första påpekningen.

    Jag har varit med om att användare svarat ”öh, va, nä?” på den första påpekningen, men då har de visat sig ha sin dator nedlusad med virus och warez som de inte känt till.

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Mkay, om det handlar om tillfälligt tills frågan är utredd så känns det rimligare.

    Tack för påpekandena!

  5. Sebastian Lindström Says:

    Amen brotha, jag förstår precis vad du menar och skulle jag bli avstängd utan vidare anledning skulle min värld gå sönder i minst 7 delar.

Kommentera

