Jag börjar bli rädd

Är det bara jag som tycker att IFPI börjar bli lite oroväckande aggressiva?

Jag börjar bli rejält rädd för upphovsrättens beskyddare nu och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är dags för upphovsmännen som de säger sig företräda att säga till dem att lägga av (vilket antagligen inte kommer hända).

Till att börja med så stödjer man sig på en dom som inte vunnit laga kraft, den gäller alltså inte formellt och därmed är det inte klarlagt att TPB faktiskt är skyldiga. Nästa sak, som hänger ihop med ovanstående, är att TPB kan frias av både hovrätten och Högsta Domstolen. Den tredje saken är att kraven inte står i proportion till brottet, om internetleverantörer ska blockera saker som upphovsrättslobbyn anser vara olagligt då är det dags för våra brevbärare att dra öronen åt sig eftersom de kan göra sig skyldiga till medhjälp till narkotikabrott, utpressning och olaga hot. Samtidigt som vägverket och biltillverkarna gör sig skyldiga till medhjälp till fortkörning och rattfylleri.

Allvarligt talat, nån måtta får det faktiskt vara oavsett vad man anser om fildelningen. Det är dags att säga till lobbyorganisationerna att tagga ner och sluta leka polis, åklagare, domare och lagstiftare.

Det är många som skrivit om detta men jag väljer att lyfta fram Svensk Myndighetskontrolls träffsäkra spaning i ämnet. Läs den.

En annan sak som ska läsas är Fem saker du inte visste om Piratpartiet.

Intressant

Kommentera

