Rollspelet Bortom i nedladdningsversion

Såg nyss att det svenska skräckrollspelet Bortom är ute för nedladdning hos Mindless Gaming.

Jag ser det som en glädjande nyhet eftersom det dels underlättar för nyfikna personer som är osäkra på om det är värt att köpa boken (vilket jag uppmanar alla att göra om de gillar spelet) och dels så underlättar det karaktärsskapande på distans.

Ytterligare en fördel med en bantad version i PDF är att det underlättar en del för spelledaren, själv har jag ofta en bärbar dator med en pdf av rollspelet med mig när jag spelleder. Poängen med det är, för min del, att man enkelt kan hitta det man söker utan att behöva avbryta för att bläddra på samma sätt. En annan fördel är att spelarna inte ser att man bläddrar (vilket ibland kan ge förvarning om att något är på gång).

Hursomhelt så uppmanar jag att skräck-rollspelare där ute som inte har testat Bortom att ladda ner pdf’en och kika på den, det är ett trevligt spel och har en ganska lång utvecklingshistoria som började med gratis-spelet In the Dark.

Hursomhelst så saknar jag fortfarande regler som säger hur förflyttningen påverkas om man har en cykel, Robert ;)

(Intressant)

3 svar to “Rollspelet Bortom i nedladdningsversion”

  1. Endyamon Says:

    Jag tänkte faktiskt på det där med cykeln för inte allt för länge sedan. Om du i vanliga fall försöker springa till ett mål (eller ifrån en antagonist) slås ju ett slag med kropp + rörlighet. Har du tillgång på en cykel borde du få +1 på slaget. Med andra ord, chansen att lyckas blir större om du har en cykel.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Haha :D

  3. Deus Says:

    Mmmm Lilith vill ochså veta – kan vara bra till min rörlighet 10 spec (att kunna fly både till fots och på cykel gör en ju ultrabra

Kommentera

