Gratis är inte den största anledningen

Att Piratpartiets medlemssiffror har exploderat de senaste dagarna har antagligen inte undgått någon människa i Sverige.

Vad beror då denna medlemsökning på? Beror den på att folk tycker att Tingsrättens dom mot TPB är felaktig? Beror den på att folk tycker att politikerna går medieindustrins ärenden? Beror den på att internetgenerationen inte gillar tanken på övervakning?

Nej, den som tror att något av ovanstående är den egentliga anledningen till ökningen tror fel. Den största anledningen till ökningen är tydligen att det är gratis och enkelt att blir medlem i partiet.

Min personliga åsikt är att det inte är enklare att bli medlem i Piratpartiet än något annat parti idag. Så den delen av argumentet köper jag inte.
Att det är gratis däremot tror jag kan ge en del medlemmar, men jag tror inte gratis-argumentet är så starkt som många påstår. Väljer man att bli medlem så tar man aktivt ställning för partiet och dess frågor, annars hade man inte blivit medlem.
För att en gång för alla krossa myten om att Piratpartiets medlemmar endast beror på att medlemskapet är gratis så föreslår jag de etablerade partierna att (temporärt) ta bort sina medlemsavgifter för dom som registrerar sig via nätet. Om antalet medlemmar då skjuter i höjden så vet vi att det beror på att det är gratis.

För att återgå till min syn på medlemsökningen så tror jag att den beror på domen mot TPB (en liknande topp sågs dagarna efter razzian mot TPB) och ett väldigt stort utrymme i media. Att media dessutom påpekar gång på gång hur enkelt (utan jämförelse med andra partiers system) och gratis det är att bli medlem gör att det hela blir en självuppfyllande profetia. Men den enskilt största anledningen tror jag inte är att det är gratis, det är att folk har tröttnat.

Snart är det val till EU Parlamentet, ni som vill se Pirater där se till att rösta. Medlemssiffror har ingen koppling till valresultat, så vill ni ha pirater i EU så är det bara att traska och rösta. Och för att öka sannolikheten för ett lyckat val, kolla om du kan hjälpa till i valkampanjen på något sätt.

Intressant

3 svar to “Gratis är inte den största anledningen”

  1. Anonymous Says:

    "det är gratis och enkelt att blir medlem i partiet."

    Jag skulle personligen inte bli medlem av sossarnas förbund även om de betalde mig för det!! – oj då, med alla bidrag så betalar de för mig…ups, tänkte inte på det…röstar iallfall inte på de.

    Att folk går med av enkelhet – speciellt i en bransch (data/IT) där det går ut på att vara aktiv och ta del av informationssamhället så tror jag inte på ditt argument.

    Däremot att ha en pervers industri som tittar in i mitt hem utan min tillåtelse – det är jag starkt emot. En industri vars självutnämnda "stjärnor" svälter sig själva – får andra att svälta sig själva….själva hamnar på knark/alkohol samt mentala institut och de ska vara förebilder.
    De stoppar utbudet för småartister och prackar på artister fast man inte vill se/höra/känna till de överhuvudtaget då de har köpt till sig monopol. <- och dessa ska övervaka min dator i mitt hem…om man om röstar för de – får man gratis fettsugning, mindre höfter, silikon i bröst och läppar samt en omprgrammerad hjärna på köpet?

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Jag skriver att jag varken köper enkelhetsargumentet, eftersom det inte är svårare hos de andra partierna, eller gratisargumentet.

    Den största anledningen till ökningen som jag ser det är precis det du skriver; folk har tröttnat på de etablerade partiernas förmåga att gå industrins önskemål till mötes.

  3. Kraxpelax Says:

    DN sluter upp på den nattsvarta kontrarevolutionens sida:

    http://www.dn.se/opinion/signerat/parasiternas-paradis-1.847323

    Budskap: folket skall berövas internet och kunskap reserveras för de rika. Det är brutal klasspolitik. Ingenting annat. Folket skall till varje pris förslavas, är agendan.

    Peter Wolodarskis smutsiga illfundighet är solklar. Problemet definieras korrekt: ett bristfälligt betalningssystem, som underminerar värdefullt journalistiskt arbete. Boten kurerar sjukdomen genom att döda patienten och står dessutom för skamlöst samhällsekonomiskt resursförstöring genom utkrävande av marknadsmässig styckeprisersättning för en vara med fallande styckkostnader, vilket är nationalekonomiskt pristeoretiskt elementum benäget begravet av den nationalekonomiska vetsnskapens dödliga retrovirus: nyliberalismens intellektuella HIV.

    Den korrekta lösningen, som Peter Wolodarski utmärkt väl själv förstår, är offentlig finansiering genom skatteuttag med kraftig progression. Peter Wolodarski har nu definitivt definierat sig själv som en skurk, en bedragare, och ett viljelöst redskap åt det despreata reaktionära monopolkapital som nu går till ursinnig attack mot folkets välfärd, frihet och medborgerliga rättigheter genom öppen destruktion av modern teknologi, avsiktligt underminerande av demokratins grundvalar; med all kraft skall utveckling, framsteg och tillväst vandas i8 sin motsats; klockans visare tvingas nu att att gå moturs. DET är Peter Wolodarskis agenda. Det är bara värt förakt.

    Piratpartiet skall man inte lita på. Deras verkliga agenda är att dupera medelklassen för att likt Gudrun Schyman komma upp sig i smöret via ett nischatr parti i val med minimalt folkengagemang och på så sätt skaffa sig demokratiskt oåtkomliga sinekurer för att sedan leva i lyx utan varje spår av demokratisk insn samt systematiskt fortsätta dupera folket med symboliska utspel utan varje spår av verkligt inflytande i sakfrågan. I synnerhethet Rick Falkvinge är en bara alltför pinsamt knullsugen karriärpsykopat och förrädare han med såsom nästan alla andra; t ex Christian Engström; båda är livrädda för mig, eftersom jag ensam genomskådar dem. Korrekt paroll:

    SVERIGE UT UR EU!

    – Peter Ingestad, Solna

Kommentera

