Blev någon förvånad egentligen?

Idag klockan 11 släpptes Stockholms Tingsrätts dom i målet mot Piratebay. Domen löd ett års fängelse och 30 miljoner i skadestånd.

Att det skulle bli en fällande dom tror jag inte kom som någon överraskning för någon, förvisso så trodde jag efter att ha följt rättegången att Tingsrätten skulle fria. Mest för att åklagarsidan kändes svävande och oförberedd.

Då återstår det bara att se hur det går i Hovrätten…
Domen känns ganska hård om man tänker på att det bara handlar om medhjälp till brott, fängelsestraffet kan jag inte uttala mig om, men skadeståndet känns extremt högt. Fast det brukar det göra såfort det handlar om upphovsrättsbrott.

I vilket fall som helst, jag är inte helt säker på vad domen innebär egentligen. Men en rimlig tolkning skulle kunna vara att personer som driftar tjänster har ett ansvar för vad som förmedlas genom tjänsten. Att göra jämförelsen med vägar och vägverket känns lite för tillgjord, men man skulle kunna dra en jämförelse som säger att Posten ansvarar för vad som finns i breven som de levererar.

I vilket fall som helst så får vi som sagt avvakta och se vad som händer i Hovrätten när den dagen kommer, att Hovrättens och Tingsrättens domar skiljer sig åt är knappast något ovanligt.

Prasselmedia
SvD
Smålandsposten
Nyheter24
SR
BLT (och en till)
Aftonbladet
Expressen
DN

Bloggar
Scaber Nestor
Opassande
Leo Erlandsson
Karl Sigfrid
Drottningsylt
Calandrella
Tomas Lidholm

Pressmeddelande från Piratpartiet
Intressant

2 svar to “Blev någon förvånad egentligen?”

  1. carina Says:

    Visst blev man inte förvånad. En dom i folkets intressen vore onekligen förbluffande i detta högerklimat.

    Jag gillade din posten-liknelse. Jag kommer nog använda mig av den, du får väl stämma mig om du tycker att jag inskränker på din upphovsrätt.

    Puss och Kram
    -Carina

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Fast Tingsrättens dom säger egentligen bara att det finns ett rättsfall, först i Hovrätten och HD som det leder till något. Fast om man får tro Wadsted så kommer det bli fällande i alla instanser eftersom domen är skriven på ett särskilt sätt ;)

    Bara att använda liknelsen fritt, den hamnade på bloggen av en anledning. Hursomhelst så tror jag att den faller under citat-rätten :)

    Kram

Kommentera

