Vem skriver jag för?

Jag har funderat lite över vem det egentligen är jag skriver för när jag bloggar. Många av mina inlägg är kommentarer och reflektioner över vad andra redan skrivit, medan andra bara är svammel och egna funderingar.

Så vem, eller vilka, är det egentligen jag riktar mina inlägg till?
Den frågan har malt i min hjärna till och från, och nästan varenda gång har jag kommit fram till att den enda läsaren jag egentligen skriver för är mig själv.
Detta avspeglas i en del inlägg som jag efteråt har insett att de kanske inte var så genomtänkta, eller alltför genomtänkta. Rent personliga reflektioner av privat natur skriver jag dock inte här, det skrivs på annat håll under annat namn (några vet sannolikt var, några har misstankar och ytterligare andra har ingen aning). Detta upplägget beror på att jag ville ha en skillnad mellan funderingar som handlade om politik (på ett eller annat sätt) och det allra mest privata.

Vissa saker vill jag ska ha absolut offentlighet, vissa saker vill jag att folk som hittar det ska läsa och ytterligare vissa saker vill jag att endast ett utvalt fåtal ska få läsa.

Vissa kommer nu att tolka detta som att jag skriver saker som jag inte står för personligen, men så är det inte. Det handlar mer om att dela med sig av väl valda delar av mig och just denna platsen dedikerade jag åt i första hand något som kan ses som politiska kommentarer. Jag valde att gå under det nickname som många känner mig och det gör att många personer, som aldrig ens träffat mig, kan anta vem det är som skriver.

Jag har fått frågan varför jag skriver på skilda ställen och svaret är att jag vill ha en skillnad mellan att kommentera och reflektera över externa saker och att reflektera och kommentera mig själv. Jag skulle kunna fortsätta som innan och blanda friskt på ett och samma ställe, problemet är att de som endast är intresserade av mig inte orkar leta igenom en massa kommentarer om ”världsliga saker” och omvänt så känner jag att de som är intresserade av mina åsikter och synpunkter på olika ”världsliga saker” inte är speciellt sugna på att plöja igenom en massa kommentarer om att det regnar eller att någon ska skicka saltet.

Men till syvende og sisdt; den jag riktar det jag skriver till, oavsett om det är här eller på annat ställe, är mig och endast mig. Därför blir mina inlägg som de blir, så är det bara…
Det finns dock ett undantag från ovanstående; det jag skriver på Ung Pirat Växjö riktar sig till medlemmar och övriga intresserade, där skriver jag i egenskap av styrelsemedlem och därför utelämnar jag många personliga reflektioner.

Nu ska jag sova så att jag hinner med bussen till Ronneby för manusarbete. Ha det fint därute ni som följer min blogg, jag gav er ett väldigt personligt inlägg denna gången. Varför vet jag inte, men jag tror att det handlade om att jag ville skriva av mig lite…

3 svar to “Vem skriver jag för?”

  1. calandrella Says:

    Intressant.

  2. Stefan Wikén Says:

    Varför skriver jag och för vem? Det är nyttigt att fundera över detta. Och jag känner igen mig i detta att skriva för sig själv. Jag skriver för mig själv inte åt eller för någon annan. Och genom att tydliggjort det för mig, så är jag periodare… *L*.Men jag tror också att är det intressant för mig så är det kanske det för någon annan. Jag som följer dig till och från, konstaterar att ibland är du intressant, ibland inte alls och emellanåt en riktig godbit… I vart fall återkommer jag med jämna mellanrum/ SW

  3. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Håller med dig Stefan om att om jag tycker något är intressant, så har antagligen någon annan ett intresse av det också. En annan vinkel på det hela är det som Svensk Myndighetskontroll har skrivit vid ett par tillfällen, nämligen att alla har olika infallsvinklar och siktar in sig på olika saker inom samma ämne vilket ofta ger en ögonöppnare för andra.Och om jag tittar på de bloggar jag har i min läsare (bland annat din) så är det nog ingen där varenda inlägg är intressant varenda gång. :)

Kommentera

