Så var det dags igen då.

Ännu ett band som går med förlust eftersom folk laddar ner deras skiva istället för att köpa den. Man kan ju fundera lite på varför folk inte köper skivan, trots att den ligger på topplistan och spelas i SR P4.

För det första så släpttes skivan exklusivt på Coop, och nu kan jag bara tala för mig själv men närmaste Coop-butik ligger fyra mil härifrån. Och när jag handlar så brukar jag inte leta efter skivor…

Media verkar också vara en bov i dramat eftersom de inte skriver om annat än Idol och Melodifestivalen, vet ju inte om jag kan hålla med om det eftersom både DN och SvD skriver rätt mycket om annan musik på sina kultursidor med jämna mellanrum.

Och i Marklunds krönika sägs något väldigt intressant nämligen

”Internetleverantörerna måste ta fullt ansvar för vad de skickar ut. Om deras bredband används för att stjäla, eller att sprida barnporr, bombrecept eller självmordsreklam så ska de bötfällas. Det går att sätta filter på nätet, kineserna klarar det ju.”

Posten tar inte fullt ansvar för vad de skickar ut, hade de gjort det så hade man inte kunnat köpa droger på postorder eller hur? Verktygstillverkarna tar inte fullt ansvar för verktygen de skickar ut på marknaden, hade de gjort det hade inbrotten minskat dratiskt.
Bombrecept har jag redan tagit upp och mig veterligen så är det inte förbjudet att publicera sådana, brottet begås först när någon bygger en bomb (någon som vet får gärna kommentera detta eftersom jag bara antar). Självmordsreklam är något helt nytt i min värld, men jag tror knappast att det heller är olagligt.

Hursomhelst så kommer det riktigt otäcka i slutet. Nätet går att filtrera, kineserna klarar det ju.
Jag har tidigare påpeka att medieindustrin har en riktigt rutten bild på vad demokrati innebär, och ett band som sitter och säger att ”Eftersom Kineserna fixar filtrering av internet så kan kan vi också fixa det” kommer inte få en spänn av mig någonsin. Men de behöver inte oroa sig för att jag kommer ladda ned deras skiva heller, bandet Stockholm Stoner hamnade på min svarta lista över band som aldrig någonsin kommer få spelas i min lägenhet.

”Det går att sätta filter på nätet, kineserna klarar det ju.”
Andra saker som kineserna klarar av är att fängsla personer med fel åsikter, misshandla nyss nämnda personer och avrätta dem. Men det kanske är något som medieindustrin också vill göra, vad vet jag?

Andra som kommenterar:
Brokep som dessutom inte lyckades hitta det aktuella albumet på de fem största fildelningstjänsterna, men han hittade dem på Myspace. Så var nedladdningarna komifrån är höljt i dunkel. Kanske någon superfildelningstjänst som endast invigda känner till?

Hanna Wagenius
Anna Troberg
Christian Engström
Frihet, fildelning och feminism
Leo Erlandsson
Opassande
Marcus Fridholm

Intressant

Uppdatering: Sanning eller konsekvens har en spaning om hur Stockholm Stoner fick fram siffran på hur många nedladdningar de varit utsatta för. Uppgifterna kommer ursprungligen från kommentarerna på en Myspace-sida. Och jag håller kvar min tidigare ståndpunkt om att Stockholm Stoner är svartlistade i min lägenhet med tillägget att allt man hittar på Internet inte är sant…
(Tipstack HDR-fotografen)

2 svar to “Så var det dags igen då.”

  1. HDR-fotografen Says:

    http://ulfhedlund.se/2009/03/23/sanning-eller-konsekvens/comment-page-1/#comment-59Där fann han hur denne nissen ”hittade” sina 80000 illegala nedladdningar.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Tjolahopp.Tidigare beskylldes bandet och Marklund för att inte ha gjort någon research, nu ska de ändå ha lite creds för att ha gjort research. Synd bara att den var dåligt genomförd… ;)

Kommentera

