Ett litet boktips

Egentligen skulle jag sova just nu, men det har inte gått så bra eftersom jag har legat och skrattat åt boken ”Krya på er!” av Rickard Fuchs.

Boken räddade jag från farsans bokhylls-utrensning när jag var hemma sist, och jag började läsa den i sängen ikväll. Boken är en novellsamling (eller ja, något åt det hållet) med medicinskt tema (eller, nåt åt det hållet) och är på sina ställen hysteriskt rolig.

Ett exempel är ”Formulär att ifylla innan ni går till läkare” där följande kan läsas:

Detta formulär är givetvis sekretessbelagt.
Ingen mer än Er läkare kommer att läsa det.
Och sköterskan och sjukvårdsbiträdena, förstås.
Och städerskan som städar läkarmottagningen, förstås.
Och andra patienter som råkar få syn på det, förstås.
(…)
Om något eller några av Era svar i Ert formulär bedöms vara av allmänt intresse, kommer dessa att publiceras i kvällstidningarna.
Givetvis kommer då inte Ert namn att nämnas, utan bara Ert födelsenummer, Era initialer och Er adress. Fullständig sekretess råder.

Ett annat hysteriskt roligt kapitel är kapitlet ”Remisser” där en patient remitteras igenom tio (minst) läkare pågrund av ett blodprov som ingen vet vad de ska göra åt och kapitlet ”Psykoanalys” ger en inblick i hur psykologutbildningen går till och varför psykologer ofta upplevs som lite mystiska.

En mycket läsvärd bok enligt mig, men å andra sidan så har jag ganska underlig humor har jag hört…

Nu sömn.

Kommentera

