Rent mjöl i påsen

Argumentet ”Men vi som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa oss” har vid ett flertal tillfällen sågats, styckats och eldats upp.

I vilket fall som helst så kom jag och tänka på det argumentet och FRA-lagen nyss när jag stod och lagade mat och kunde inte riktigt släppa det hela. Det är nämligen så att under min skoltid har jag producerat ett antal arbeten om diverse olika saker och några av dessa arbetena krävde research som kunde upplevas som suspekt.

Det är i första hand tre arbeten som jag tror att jag inte skulle ha gjort ifall FRA-lagen hade varit i drift vid den tidpunkten. Ett av arbetena handlade om kemiska och biologiska stridsmedel, ett annat handlade om sprängmedel och ett tredje handlade om höger- och vänsterextrema grupper och deras metoder.

De två första arbetena ledde mig till sidor av kemisk natur (för att uttrycka mig diplomatiskt) och det sista arbetet ledde mig en hel hög med åsiktssidor och även en del ”tips-och-tricks” (jag hade även ett samtal med it-enheten på skolan när jag genomförde detta arbetet eftersom vissa av sidorna bröt mot skolans policy).

I vilket fall som helst, jag har rent mjöl i min påse men trafiken jag skapade under researchen för dessa arbetena skulle mycket väl kunna anses som suspekt för någon utomstående (det var därför jag tog snacket med IT-avdelningen innan för att slippa en massa tråkigheter senare).
För att förklara lite djupare; jag har läst texter om hur man tillverkar krut, bomullskrut och nitroglycerin (för att ta några exempel), jag har läst texter om hur man framställer Botulinumtoxin och nervgaser (med relativt enkla medel) men jag har aldrig omsatt detta i praktik och jag skulle aldrig få för mig att göra det heller.

Men någon som utifrån ser denna trafiken kan definitivt dra slutsatsen att jag kommer omsätta det i praktik, om man dessutom kryddar hela coctailen med trafik till diverse extrema gruppers webbplatser så borde saken stå tämligen klar vad som är pågång…

Exemplet ovan kan bemötas med repliken ”Men låt bli att göra sådana arbeten då.”.
Även den repliken faller eftersom vissa uppgifter kräver djupare efterforskningar inom ett område, och uppgifterna kan verka suspekta utifrån. Tillexempel så har jag gjort ett arbete om smittskydd inom vården och då är uppgifter om miljökrav på bakterier och virus ganska relevanta, dessa uppgifterna kan å andra sidan användas just för att odla de aktuella mikroorganismerna.

Faran med övervakningslagarna är, som sagts förut, att man skapar ett samhälle med självcensur. Man undviker medvetet vissa saker just för att det utifrån kan se ut som att man har något skumt på gång.
Och när det gäller rent mjöl i påsen så faller det platt eftersom vi inte vet vad som är rent mjöl eftersom det är belagt med sekretess, och något som för oss förefaller vara oskyldigt kan taget ur sitt sammanhang verka suspekt.

Man kan ju bara ta exemplet med krypterad och anonymiserad trafik; bara det faktumet att trafiken är krypterad gör den intressant och bara det faktum att man aktivt vidtar åtgärder för att försvåra spårning gör den intressant. Men trafiken kan vara av harmlös natur, det kan tillexempel handla om någon som vill tipsa en tidning anonymt utan risk för reprissalier.

Nu ska jag avnjuta min middag då den borde vara klar ungefär nu.

Intressant

2 svar to “Rent mjöl i påsen”

  1. calandrella Says:

    Bra exempel att använda vid framtida argumentation.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Tackar, kul med såna kommentarer till lösa tankar som dyker upp när man lagar mat :)

Kommentera

