Läckor och häleri på nätet

Ett nytt tag i fildelningskriget; Filmproducenten Anders Birkeland och bolaget GF Studios polisanmäler fildelningssiter för häleri. Jag är inte helt övertygad om ifall jag ska skratta eller gråta åt det hela.

Hursomhelst, om fildelningssiterna döms för häleri så innebär det att man kan dra blocket, tradera och de flesta andra liknande tjänster inför rätta på samma grunder. Och om jag inte missminner mig helt så har det prövats förut utan framgång, märk väl att det är tjänsterna och personerna som driver dem jag pratar om nu. Personerna som står för uppladdningen och nedladdningen (eller säljandet och köpandet) kan mycket väl dömas för häleri…

Det jag blir mest fundersam över är varför man aldrig får höra att produktionsbolag och liknande eftersöker sina läckor? I det aktuella fallet handlar det om en masterkopia som publicerats, dessa har märkningar som gör att de är spårbara. Hur svårt kan det då vara att utreda vem det var som läckte mastern och dra den personen inför rätta?

Om man nu ska klaga på att man förlorar pengar på fildelningen så kan man ju rikta in sig på dessa personer i första hand, eftersom det borde vara dom som orsakar mest skada. Men samtidigt kan jag förstå att det känns bättre att stämma skiten ur medelsvensson istället för att tvinga någon av sina anställda inför skranket.

(Intressant)

Kommentera

