Så kom alltså diskarna

Var och hämtade mina tre nya hårddiskar i den lokala datorbutiken. Ja ni läste rätt, jag var i en fysisk butik och köpte hårddiskar, trots ett dyrare pris så tycker jag att det var värt de extra kronorna för att snacka lite skit.

Kom hem och började mecka in dem i serverburken, fipplade med BIOS‘et så att det skulle autodetektera diskarna, slog på strömmen och datorn tvärdog och hittade inte diskarna. Kom fram till att det sannolikt berodde på att bioset helt enkelt inte kunde tro på att hårddiskarna kunde vara så stora som de påstod. Gick över till det manuella läget och fipplade lite så att bios nu tror att diskarna är på lite mer än 500mb (spelar ingen roll eftersom FreeNAS fixar diskaccessen själv).
Och nu sitter jag och tittar på när RAID5-arrayen byggs, och det går inte snabbt kan jag meddela. Men det gör inte mig speciellt mycket att det tar tid.

Och jag funderar fortfarande över ifall jag ska köra kryptering på diskarna och om RAM-modulerna som jag får nästa vecka kommer att fungera i den gamla burken (jag får dom som i gratis)…

Trivs bra med FreeNAS webb-gränssnitt, känns som att det mesta är lätthittat och man behöver inte fundera speciellt mycket för att förstå vad man ska göra för att få sakerna att funka som man vill.

Och som den nörd jag är så bjuder jag på en bild av bygget, dock utan diskar (ja, det är påsförslutare som håller fläktarna på plats).

Kommentera

