Funderingar kring krypterade diskar

I Storbritannien kan man bli straffad ifall man vägrar att uppge sina krypteringsnycklar ifall en brottsutredande myndighet begär tillgång till dem. Anledningen till den lagstiftningen borde stå tämligen klar; de flesta av dagens krypteringsalgoritmer är så säkra att de inte kan forceras utan nyckeln. Och i de fall där man kan forcera dem utan nyckel, så krävs det ofta kompetens och datakapacitet som majoriteten av de brottsutredande myndigheterna saknar.
Nu har jag naturligtvis bortsett från ”dåliga” nycklar, vilket förekommer ganska frekvent i de fall där man faktiskt lyckats forcera utan att tidigare haft tillgång till nyckeln.

Hursomhelst så är nu ett Amerikanskt rättsfall uppe på tapeten, där en federal domstol har beslutat att en åtalad måste uppge kryptonycklarna så att polisen kan gå igenom hans beslagtagna hårddisk. Den åtalades advokat har dock dragit det hela ett varv till med hänvisning till konstitutionen där han menar att det sägs att en åtalad inte kan tvingas att bidra med bevisning i ett rättsfall emot honom.

Det jag funderar över är hur det ser ut i Sverige, kan en åtalad tvingas att bidra med bevisning?
Alltså, om jag har en krypterad disk som innehåller filer som krävs för att jag ska bli fälld, kan jag då tvingas att uppge kryptonycklarna?
Kan jag, om jag vägrar, istället åtalas för undanhållande av bevis?

Nu ska jag fortsätta med min sjömansbiff och Piratpartiets årsmöte (jag gillar som sagt årsmöten då jag slipper resa mig ur soffan).

Intressant

Kommentera

