Stekta sparvar som flyger in i munnen

”Det är bara att ligga på rygg och låta stekta sparvar flyga in i munnen, så fungerar The Pirate Bay för sina användare. Men när mättnadskänslan infinner sig minskar också intresset för att köpa dvd eller gå på bio, det följer av sunt förnuft.”
— Monique Wadsted

Nu handlar förvisso citatet om film, men hade Wadsted företrätt IFPI så hade sannolikt ”köpa dvd eller gå på bio” ersatts med ”köpa cd-skivor eller betala för nedladdning”. Det intressanta är att både svt, ekot och DN idag publicerar uppgifter som säger att 87% av de som tycker att gratis fildelning är bra kan tänka sig att betala.

Det måste ändå vara något fel i den undersökningen, alla som laddar ner gör det ju för att de hatar medieindustrin och vill att dess företrädare ska gå en plågsam död till mötes. Det vet ju alla!

Eller kan det vara så att undersökningen faktiskt pekar på det som har kommit fram upprepade gånger under fildelningsdebatten? Att de lagliga alternativen är värdelösa av olika anledningar?
Kan det vara så att vi vill få tag på det vi vill höra eller se på ett enda ställe och inte på fem? Kan det vara så att vi vill kunna spela upp mediefilen på datorn oavsett operativsystem eller på vår bärbara medieenhet utan en massa krångel?

STIM håller tydligen på med någon historia som ska kolla vad man lyssnar på så att rätt upphovsman får ersättningen, vilket jag förvisso tycker ser bra ut på pappret. Problemet som jag ser det är att detta lilla program måste vara plattformsoberoende, och nu menar jag verkligt plattformsoberoende! Det måste dessutom vara effektivt och helst inte stjäla speciellt mycket resurser och nätverkstrafiken ska hållas på ett minimum. Sen kan man ju fundera över hur de ska lösa det ifall någon lyssnar på musik som gjorts av någon som inte är ansluten till Stim…

Ett annat problem jag ser med STIM’s idé är att man fortfarande ska ha förbud mot fildelning vilket gör att det hela faller på sin egen orimlighet.
Ingen uppladdning = ingen nedladdning = inga pengar i detta fallet, och även om man tillåter nedladdning så är uppladdningen fortfarande förbjuden vilket innebär att även om man kan ladda ned lagligt och skänka en slant till rättighetsinnehavarna så finns det inga ”lagliga” filer att ladda ned. Alltså måste man vända sig till de lagliga tjänsterna, och deras brister i utbud med mera, och då kan man lika gärna skita i STIM’s lilla system. Fast jag kan ha missuppfattat hela idén.

Andra som skriver om detta är Mårtensson och Christian Engström som lyfter fram en massa andra problem med det hela.

När jag ändå är inne på medieindustrin så måste jag tipsa om Thomas Engströms artikel, jag kan inte förneka att jag skrattade mig igenom den, men sen funderade jag lite och började fundera över att faktiskt börja skicka mejl till filmbolagen där jag upplyser dem om olagliga saker.

Andres Lokko skriver några rader om plikten att skriva om läckt musik. Detta fick mig att fundera lite över hela härvan med att saker finns på TPB långt innan det finns i butik. Hur går det till?
Svaret på frågan är enkel; någon läcker det. Sedan om det handlar om journalister som får en promo eller anställda är av underordnad karaktär. Poängen är att det är dessa man ska försöka få tag på om det nu innebär så himla stora förluster för bolagen. Och seriöst, hur svårt kan det vara? Hur många har sådan tillgång till materialet att det kan publiceras veckor och månader innan release? Ett par hundra personer? Och känner man inte till vilka dessa personerna är i ganska stor utsträckning?
Bara några lösryckta tankar om det ämnet.

Slutligen så fick jag idag reda på att en av mina favoritbloggare verkar vara lika glad för att dricka kaffe som jag. Argumentlistan ska skrivas ut och vara nära tillgänlig i fortsättningen :D

(Intressant)

6 svar to “Stekta sparvar som flyger in i munnen”

  1. Michael Gajditza Says:

    Livets källa är en kaffebuske!

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Det måste vara så :)

  3. Anders Says:

    @ Otyg. Man kan verkligen undra över läckt musik. Jag säger inte att det är avsiktligt man låter det läcka – för att helt enkelt få PR…Effekten av varje läcka jag känner till är ju att dessa sk läckta saker har gett albumet en riktig skjuts…

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    @Anders: Ibland så undrar man faktiskt. Och som Lokko är inne på; en musikrecensent ska ju recensera albumet innan alla andra har hört det.

  5. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Jag väljer att redigera en av kommentarerna till detta inlägget. Detta för att jag ska slippa tråkiga konsekvenser som eventuellt kan komma av en länkning (tror inte risken är så stor, men jag vill inte chansa)Mike sa:Fra,Ipred,Acta.Är detta en repetition av historian men i annan form?Fängslad och dödad för sina politiska åsikter,för sin livsideologi,för sin frihet.En Film Ni Alla måste måste se.[Denna delen är modifierad av Otyg]Se filmen Hunger på det sätt ni föredrar; http://www.imdb.com/title/tt0986233[Och här avslutas modifieringen]Vem är terroristen ?Sadisten till maktens väktare eller frihetskämpen medborgarkämpen?Betydelsen av hungerstrejken var att fångarnas syfte deklareras som politiska fångar och inte att betraktas som brottslingar. The Washington Post dock rapporterat att det primära syftet med hungerstrejken var att skapa internationell publicitet.Publicitet genom att dö och få livsgnistan släckt snarare.Behandlas som djur utan värde och livet får inget värde.Man kan lätt dra paraleller.

  6. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    @Mike; Den filmen är riktigt bra faktiskt. Ursäkta för min censurering av länken till tpb, jag brottades med mig själv om jag skulle censurera eller inte…

Kommentera

