Ett icketäckande partiprogram

Ännu en gång har jag hamnat i diskussionen om Piratpartiet och att vi saknar ett heltäckande partiprogram och bara skjuter in oss på tre frågor, vilket jag brukar behöva påpeka eftersom de flesta påstår att vi bara riktar in oss på fildelningen.

Hursomhelst så fick jag frågan om jag verkligen vill ge Piratpartiet makten över skola, sjukvård, försvaret och skattepolitiken. Och jag tror att mitt svar faktiskt chockade frågeställaren en aning. Jag svarade nämligen ett kort ”Ja” på frågan.

Sedan utvecklade jag det hela en del med hjälp av en motfråga; vill du ge miljöpartiet och vänsterpartiet makten över försvaret? Dessa båda partierna är inte direkt några stora fan av försvarsmakten om man säger så. Å andra sidan kan man ställa sig frågan om det, när det kommer till försvaret, om det spelar någon roll ifall det är det blåa eller det röda partiet som styr över dem. Båda verkar vara lika duktiga på att lägga ned och avväpna. Skillnaden är väl att det blåa partiet kallt räknar med att vi ska få hjälp av NATO.

När det kommer till skattepolitiken kan jag, om jag ska vara helt ärlig, inte märkt någon större skillnad i min plånbok sedan det blåa partiet kom till makten. Det kan hänga ihop med att jag inte har världens största inkomst och generellt sett kan skattejämka…

Hursomhelst så utvecklades denna diskussionen vidare i mitt huvud. Det stora felet i Sveriges politik idag är, enligt mig, de gemensamma valplattformarna och de långsiktiga samarbetena mellan partierna. Dessa samarbetena innebär i det långa loppet att vi endast har två partier i riksdagen; det blå och det röda.
2006 lärde jag mig som väljare att partierna kan gå till val på vad som helst, men tack vare samarbetena så är det inte säkert att det man går till val på genomförs.
Jag chockade de flesta av mina kompisar genom att rösta på Centerpartiet, detta gjorde jag endast för att de gick till val på integritetsfrågorna. Nu såhär i efterhand så känner jag att jag lika gärna kunde rösta på Piratpartiet redan då eftersom Centern knappast har levt upp till sitt vallöfte om att skydda integriteten och de tveksamheter jag hade kring piratpartiet i det valet är bortblåsta nu.

Sverige behöver återigen ett vågmästarparti som har sin linje klart och tydligt definierad och klart och tydligt berättar vilka frågor man inte kommer kompromissa om. Miljöpartiet var en gång ett sådant parti, idag så verkar miljöpartiets enda linje tyvärr vara att stödja socialdemokraterna. Miljöfrågorna har kommit upp på agendan, både miljöpartiet och centern driver dem (vad jag har förstått).

Nu är det dags att vi får in ett parti som driver frågorna kring integritet, upphovsrätt och patenträtt så att även dessa kommer upp på agendan. Lagstiftningskarusellen måste hejdas nu innan det är alldeles försent och vi sitter där i en demokratisk diktatur och undrar vadfan det var som hände.

Dessutom är det dags för de etablerade partierna att inse att ideologierna är döda, det är bara att se på politiken som förs idag, och att det nya gardet skjuter in sig på sakfrågor. Och om man som Centerpartiet och Moderaterna tar upp sakfrågor i valkampanjen som det nya gardet bryr sig om och sedan skiter totalt i dem, då har man bokstavligt talat skitit i det blå skåpet. Den ”äldre generationen” kanske kan bortse från detta, men vi i den yngre fungerar inte så, vi glömmer inte ett svek som påverkar våra dagliga liv på Internet. Så enkelt är det faktiskt.

Vi glömmer inte heller att vi blev totalt överkörda, vi glömmer inte heller att vi blev idiotförklarade och vi kommer definitivt inte att glömma skillnaden i tekniska kunskaper om hur Internet fungerar i teori och praktik. Kort sagt; vi vill inte ha tekniska analfabeter som inte inser vad det är de sysslar med.

Jag skulle kunna fortsätta älta detta fram och tillbaka hur länge som helst känner jag, men då blir jag antagligen bara arg och det kan påverka mitt skolarbete i negativ riktning.

Hursomhelst så är det snart EU-val, tyvärr så kan jag inte delta i valspurten eftersom jag sannolikt är på annat håll då, vilket är lite trist. Men det är sånt som händer.

Intressant

3 svar to “Ett icketäckande partiprogram”

  1. Mikael Nilsson Says:

    Kom ihåg att pp har sagt att vi ALDRIG kommer att sätta oss i regering. Även om vi får egen majoritet så kommer vi bara att agera stödparti åt en minoritetsregering.

  2. PMyran Says:

    Ord, mannen! Jag röstade rött och fick en blå politik. Jag röstade sedan blått och fick en röd politik. Alltså kan jag lika gärna rösta på ett parti som driver de frågor som mest av allt kommer att påverka vår framtid.

  3. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Mikael: Av någon anledning så glömmer jag alltid det, eller så tänker jag på det och glömmer bort att säga/skriva det. :/PMyran: Ur min synvinkel är ideologierna döda när det kommer till de etablerade partierna, rött är blått och blått är rött med några justeringar. Sorgligt men sant.

Kommentera

