Var det värt det?

Läser följande citat från Ipred-debatten på SvD: ”De uppväxande generationer har en annan syn på upphovsrätten. Lagstiftningen måste uppfattas som legitim, säger Eva-Lena Jansson.”.

Uppfattar den nya generationen Ipred som legitim? Nej. Vi uppfattar Ipred som en krigsförklaring mot oss och vårt sätt att avgöra på vilket sätt vi vill konsumera kultur och mot vårt sätt att välja vilken kulturbit som är värd att lägga sina surt förvärvade slantar på.

Kommer Ipred att minska fildelningen? Knappast, jag skulle tro att vi kommer se en mindre svacka veckan före och efter första april. Efter det kommer det återgå till normala nivåer. Och förr eller senare kommer någon få ett kravbrev som leder till aktioner. Krigsförklaringen riktar sig mot en grupp vars största styrka är grupparbete, ofta med personer som man aldrig träffat.

Ask svarar att det inte går att jämföra Sverige med Danmark, Storbritannien eller USA.

– Vi har inte samma tradition när det gäller skadestånd. Vi ligger betydligt lägre, säger Ask.

Tidigare hade vi en tradition som sa att brott utreds av polisen och vi hade en tradition som sa civilmål var mellan likvärdiga parter. Som Ipred är skriven så öppnar den upp för godtyckligt stora skadestånd, att påstå att dessa inte kommer utdömas pågrund av traditioner är rent skitsnack. Att drömma kostar inget Beatrice. Och ställ dig själv frågan om du får ett brev hem med texten ”Var vänlig betala 50k kr inom två veckor eller inställ dig i rättegångssalen där vi kommer yrka på 150k kr”, hur skulle du agera då? Skadeståndsanspråken och vad rättighetsinnehavarna kommer att kräva är inte samma sak som vad som eventuellt kommer att utdömas.

Min linje i denna frågan är klar från och med nu, jag tänker öppna mitt w-lan och jag funderar seriöst på att fixa en tunneltjänst så man kan ladda hem via mitt bredband via kabel också. Eventuella kravbrev till mig kommer publiceras och jag tänker dra det till domstol trots att jag riskerar att skuldsätta mig för livet.
Om det är vad som krävs för att bevisa att Ipred är en riktigt dålig lag så må det vara hänt.

Alla andra argument från oss motståndare har bemötts som om vi vore mindre vetande, att vi inte fattar nånting och att vi är en hög konspirationsteoretiker som inte vill betala för oss. I majoriteten av fallen är detta ren lögn, tittar man på debatten om Ipred så ser man rätt snart att de argument som motsidan har presenterat har hållit en hög nivå och riktat in sig på flera saker. Förespråkarsidan har endast riktat in sig på att upphovsmännen behöver betalt, men det kanske är något som står över allt annat. Rätten att kunna leva på sin kreativitet.

För att snabbt repetera de stora hålen i Ipred:
* IP_adresser ändras över tid och identifierar ENDAST ägaren till abonnemanget, att kalla detta rättssäkert är ett hån mot moder Justitia.

* Beviskravet för att få ut uppgifterna om vem som står bakom ett ip-nummer är löjligt låga, en skärmdump kan fabriceras väldigt enkelt.

* Lagen öppnar upp för skadestånd av godtycklig storlek.

Jag kan hålla på i oändlighet här känner jag, men jag väljer att avsluta nu. Våra makthavare har bestämt sig och då kan beslutet inte rubbas, man har aktivt valt att bortse från kritiken, man har aktivt valt att endast lyssna på förespråkarna.
Piratpartiet växer så det knakar just nu, dels beror det sannolikt på TPB-rättegången, men jag tror att det tyder på att alltfler börjar tröttna på de etablerade partiernas totala ignorans mot kritik när det kommer till Ipred och FRA-lagen. Tack ska ni ha för det, det värmer mitt pirathjärta att ni hjälper oss att växa!

På lördag 28/2 kommer Ung Pirat Växjö att dela ut flygblad och antagligen svara på frågor om ditt och datt. Vi kommer finnas på Växjö station mellan 11.15 och 11.30 innan vi börjar traska runt.

Andra som skriver om Ipred:
PiratJanne livebloggar
Svensk Myndighetskontroll
Falkvinge reflekterar
Mary
ChrisK drar upp riktlinjerna för hur vi ska hantera det hela
HAX
Christian
Anders Widén

Intressant

Ja, jag är riktigt arg

12 svar to “Var det värt det?”

  1. oldtimer-gamer Says:

    Jag känner precis som du och har köpt mig en extra kraftig accesspunkt till mitt WLAN. Denna kommer jag att montera upp på en yttervägg för att ge den mesta möjliga räckvidd.Dessutom håller jag på att läsa in mig på TOR, så att jag kan konfigurera upp en sådan nod korrekt. Här skall det skapas trafik! Kom och stäm mig bara!Och jag tillhör inte ens ungdomsgenerationen. Jag fyller 52 några veckor efter att IPRED1 träder i kraft. Men detta är en krigsförklaring mot oss alla.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Nackdelen med TOR är att det är långsamt och jag vill minnas att man endast bör köra tracker-trafiken över TOR för att inte clogga nätet för mycket. Och riktigt vad det innebär i slutändan är jag inte helt säker på ur anonymiseringssynpunkt. Tror fortfarande att ens ip dyker upp som peer, men jag är osäker.Men att sätta upp en TOR-nod funderar jag också på som sagt :)Grattis i förskott får jag passa på att säga då! :D

  3. Michael Gajditza Says:

    Hej Martin och Oldtimer!Jag är också 57:a och innerligt trött på att höra lögnen om att det här är en ungdomsfråga.Bortsett från allt annat så var bor de flesta ungdomar 12-20? Svaret på denna lätt retoriska fråga är naturligtvis hemma hos föräldrarna vilket innebär att detta alltså inte är en ”ungdomsfråga.” Bara detta enkla faktum punkterar argumentet totalt men tydligen så har t.ex Beatrice Ask en annan världsbild…..

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Hej Michael!Att justitieministerns bild av omvärlden inte är med sanningen överensstämmande har vi ju märkt tidigare :)Till viss del kan jag dock se detta som en generationsfråga; Internetgenerationen (som ni båda tillhör) och icke-internetgenerationen (i brist på bättre).Var något mer jag tänkte skriva i detta svaret, men det flöt iväg…

  5. baccus Says:

    http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/25/motgang-for-pirater-i-riksdagen-idag/

  6. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Tack för länken baccus; kan påpeka att jag är en av dessa kulturarbetare som du anser att Ipred är en framgång för och jag delar inte din syn om att rättsosäkra lagar är bra lagar.Men alla är vi olika.

  7. Kris Says:

    Jag har också öppnat upp mitt wifinät där hemma och hoppas att det kommer utnyttjas av så många som möjligt. Blir jag stämd så blir jag, man skulle inte vara den förste som tar en kula för sin ideologi, och vafan, vem är inte skuldsatt över öronen i dagens sverige hur som helst. Sharing is caring, en vacker dag kanske politikerna i det här landet har bytts ut mot några som bryr sig om integriteten.Saker jag aldrig kommer göra igen är saker som att gå på bio och köpa icke-fri musik eller film. Har en gigantisk samling DVDer och CD-skivor där hemma som jag nu bara vill bränna. Det känns rent ut sagt smutsigt att ha dem. Jag undrar om det verkligen var den åsiktsförändring Ipred-ivrarna var ute efter.

  8. Stocken Says:

    Undrar om man kan ifrågasätta att de var uppkopplade mot internet när de kommer dragande med sina skärmdumpar? Det ända de visar är ju att de varit uppkopplade mot ett ip-nätverk där en dator haft en viss ip-adress. (Nu utgår jag ifrån att man inte manipulerat själva bilden.)Det nätverket kan vara internet, men det behöver det ju inte vara. Det skulle till och med kunna vara en enda dator med ett flertal ip-adresser som kommunicerar med sig själv…

  9. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Kris: Ja, man kan verkligen fundera över om åsiktsförändringen är den som förespråkarna föreställde sig. Det återstår att se, hursomhelst så tog kriget sin början idag :)Stocken: Där är du inne på något riktigt intressant faktiskt… Det finns gott om exempel på system där en dator har många ip-adresser (en tarpit t.ex.) och att den kommunicerar med sig själv är inte så svårt att iscensätta.Å andra sidan så kan man titta på ip-nummret och om det är i någon av ”internet-serierna” så är sannolikheten för att ip-nätet är internet rätt stor. Ändå… en intressant tanke… :)

  10. Anders Says:

    Ja, nu är det krig.Jag är 47, vill ”bara” vara användare av mina datorer, men det här tvingar mig att börja agera.

  11. Michael Gajditza Says:

    Hej!Började bara fundera på vart du tagit vägen? Debattrött?

  12. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Anders: Jopp, det är nu det riktiga kriget börjar. Vi förlorade slagen om lagarna, nu får vi se till att vinna kriget i det långa loppet :)(Var inne på ännu ett låtcitat, men jag tappade texten och kunde inte improvisera ;))Michael: Nope, I’m alive and kicking. Är bara annat som tar min tid :)

Kommentera

