Det här med utseende och åsikter

I Bromölla angriper man problemet med nynazister genom att förbjuda rasistiska kläder. Ett ganska intressant tilltag som jag minns att man använde i en högstadieskola i min kommun när jag gick i gymnasiet.

Man får inte ha några som helst symboler, inga kängor, hängslen eller bomberjackor, säger fritidsledare Jenny Ahlgren-Beckert till Sveriges Radio Kristianstad.

Symboler kan vara en sak, frågan är bara vilka symboler man riktar in sig på (finns ju ett antal som nynazisterna har lagt beslag på under årens lopp).
Kängor? Nu må jag vara överkänslig, men det är vinter så kängor ser jag som något ganska bra att ha på fötterna. Kan dessutom tillägga att jag sedan högstadiet i princip bara har haft kängor på fötterna, utan att vara nazist…
Hängslen känns väl också lite sådär att förbjuda.

Frågan är bara vad man egentligen vill uppnå med ett dylikt förbud och varför man endast begränsar sig till kläder. Alla vet ju att nynazister är kalrakade på huvudet, så kort hår borde väl också förbjudas?

BLT hade en något mer nyanserad bild av det hela, dock så tar man här upp att även kalrakat huvud är emot reglerna.

Sen kan jag inte låta bli att fundera över var gränserna dras för ”rasistiska budskap”, på något sätt tycker jag att det låter väldigt luddigt. Under nittio-talet så slutade man sjunga nationalsången på nationaldagen därför att det kunde upplevas rasistiskt, och att hissa flaggan var i princip att bekänna att man var nazist.

2 svar to “Det här med utseende och åsikter”

  1. calandrella Says:

    Mycket märkligt. Att verkligen yttra rasistiska åsikter – som, om det kan klassas som hets mot folkgrupp, enligt dagens lagstiftning är illegalt – är en sak att förbjuda, men att förbjuda vissa kläder är definitivt fel, anser jag.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Och att förbjuda vissa kläder öppnar upp för godtyckte, t.ex. ”kängor” är en ganska bred grupp skodon om man säger så. Men å andra sidan så kan man specificera det till Dr.Martens-kängor (vill minnas att skinnskallarna brukar föredra det märket), kruxet här är att Dr.Martens gör förbannat sköna kängor :D

Kommentera

