Våga vägra SVT på webben

Jag är rejält sent ute om detta, jag vet det, men jag har funderat fram och tillbaka om detta nu ett bra tag och nu äntligen kommit fram till vad jag tycker om det hela.

Jag kan redan från början påpeka att det inte kommer röra mig personligen om även en internetuppkopplad dator blir licenspliktig då jag betalar tv-licensen.

Men om jag hade saknat TV och fått ett brev från Radiotjänst om att betala licens för min dator, då skulle jag ge dem fingret. Om en person äger en TV så kan man anta att personen då och då faktiskt tittar på SVT, om en person äger en dator med internetuppkoppling så kan man inte göra detta antagandet.
En annan intressant fråga är om det kommer ställas krav på vilken bandbredd man har tillgång till, någon som sitter med en uppkoppling som är långsammare än 2mbit/s tittar knappast på webb-tv överhuvudtaget.

En annan aspekt på det hela är att SVT då måste publicera sina program så att man kan titta på dem oavsett plattform, vilket direkt diskvalificerar alla slutna format(som exempel kan nämnas att många Linux-distributioner tillhandahåller inte saker med sluten kod). Om detta inte görs så tänker i alla fall jag hävda att jag inte kan se på SVT’s webb-tv eftersom jag inte vill lusa ner mina linux-burkar med slutna programvaror. Men så enkelt kommer man antagligen inte undan, om förslaget blir verklighet så kommer man antagligen anse att en dator med internetuppkoppling är tillräckligt…

Vad fyller Radiotjänst egentligen för funktion? Kan man inte lägga tv-licensen på skattesedeln och öronmärka pengarna? Förändringen lär ju inte märkas speciellt mycket i plånboken, speciellt om man tänker på att hela radiotjänstbyråkratin då saknar funktion och kan läggas ned.

Andra som skrev när det var en nyhet:
I en annan del av verkligheten
HAX
Frihet, Fildelning och Feminism
Marcus Fridholm

Ett svar to “Våga vägra SVT på webben”

  1. helgonblomma Says:

    Det här är i alla fall den "krigsförklaring" som jag skickat till Radiotjänst i veckan:http://docs.google.com/Doc?docid=dchwsf6k_1g2dvjwgc&hl=sv

Kommentera

