Regeringskansliet behöver barnvakt på nätet

Läser i DN att de som jobbar på regeringskansliet frekvent surfar på suspekta sajter med skumt innehåll såsom porr, hets mot folkgrupp och vapenhantering. Eller, de kanske inte surfar på sådana sidor, men någon tycker att man ska ta det säkra före det osäkra och se till att de inte gör det genom filtrering.

Jag kunde inte låta bli att le lite när jag läste följande:

”I våldskategorin ingår verkliga eller efterliknade bilder eller texter som porträtterar, beskriver eller förespråkar fysiskt våld mot människor, djur eller institutioner (t ex: skildringar av krig…).”

Skildringar av krig finns det gott om på nätet: SVT, SR, SvD och DN har rätt gott om den varan och bör därför censureras (jag tog grejer med lämpliga rubriker från respektive sida).

Jag har tidigare skrivit om problemen med filtrering av internet, antingen så bygger man spärrlistor med förbjudna domäner eller så går man på innehållet med någon form av ordlista eller bayesfilter. Ingen av dessa metoderna är heltäckande och generellt sett så silar de mygg men sväljer kameler.

I ett internt dokument säger man att förslaget är:

”illa underbyggt, oreflekterat när det gäller demokratiaspekten och rättsosäkert”.

Samma linje som jag är inne på, filtrering av oetiskt/stötande/olagligt material hör inte hemma i en demokrati så enkelt är det. Det är inte olagligt att läsa en beskrivning av hur man bygger en bomb, jag tror inte ens det är olagligt att skriva och publicera en beskrivning av hur man bygger en bomb, brottet begås först när man omvänder kunskapen till praktik och bygger bomben.

I DN’s artikel nämns även att personer som drabbas av filtreringen mycket väl kan ha legitima skäl att gå in på ”etiskt tveksamma sidor” och det är något jag också kan tänka mig. Och att lösa det genom att tillfälligt häva filtreringen för berörda personer känns som en onödig belastning för alla inblandade, eftersom jag inte hyser några som helst illusioner av att regeringskansliets IT-avdelning är effektivare än någon annan.

Ett problem jag själv ser med denna typen av filtrering är att man sällan får reda på varför en sida blockeras och många gånger så kontaktar inte användaren systemadministratören för att anmäla falska positiver eftersom de tror att blockeringen sker på god grund. Likaså så kräver denna formen av filtrering en hel del underhåll, dels så ska man på något sätt skapa listan över förbjudna sidor och dels så ska man hålla denna listan uppdaterad (dessa punkterna är samma oavsett filtertyp, men metoderna skiljer sig åt).

Till de flesta filtrena finns det färdiga spärrlistor, frågan är bara vad listorna blockerar och vad de släpper igenom. Det får man sällan reda på. ”Sila mygg, svälja kameler”.

Andra som skriver intressant om detta är Svensk Myndighetskontroll, MinaModerataKarameller, Karl Sigfrid och HAX.

4 svar to “Regeringskansliet behöver barnvakt på nätet”

  1. Michael Gajditza Says:

    Hej igen! Kommenterade just din kommentar hemma hos mig….*S* En sak som är kul med bloggandet är att det finns så oerhört många vinklingar på t.ex en artikel. Tycker att jag får ständiga aha upplevelser av karaktären, ”javisst, så kan man ju också se det!”Känner du till nåt litet program jag kan installera på bloggen för att ta reda på en viss persons ip-nr? Jag har en jobbig typ som spyr galla mest hela tiden på mig personligen och han gör det naturligtvis anonymt…..

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Goddagens!Håller med om att man får aha-upplevelser av i princip varenda blogginlägg man läser om en viss artikel. Och många gånger så tänker jag själv ”Varför tänkte inte jag på det?”.Det enklaste borde vara att använda någon av alla besöksräknare som finns, en del har funktioner så man kan se vilket ip-nummer besökaren har och tidpunkt för besöket (och det borde räcka för att lista ut vilket ip som går till vilken kommentar). Den räknaren jag har fastnat för är http://www.statcounter.com/ och den är mycket kompetent även i gratisvarianten.Jag skulle tro att det är det är det enklaste sättet att få fram ip’t på.

  3. Michael Gajditza Says:

    Tack! Frågan är bara om den går att lägga in på aftonbladets blogg som har en egen räknare?Finns bara ett sätt att ta reda på det, lite empirisk trial&error till kvällen får det bli! Tar med mig tipset och om inte annat så hamnar den nog på min hemsida.

  4. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Det borde gå ändå, men det verkar som att det inte är helt enkelt att lägga till HTML-kod fritt på AB’s blogg (tänker på kanten där bloggtrafik står). Enda sättet är som sagt att testa :)Kolla dock så att du ställer redigeraren i HTML när du lägger till koden från statcounter, vet tyvärr inte hur man gör det på AB’s blogg.

Kommentera

