scratch

Egentligen borde jag sova känns det som, men jag tänkte skriva ned några snabba tankar till en eventuell temakväll eller föreläsning eller whatever.

Hur undgår man storebrors vakande öga på nätet?
Vilka ”rubriker” kan vara värda att ta upp?

Mina spontana tankar redan nu är att snabbt ta upp symmetrisk kryptering, och dess för- respektive nackdelar, och asymmetrisk kryptering med samma ”underrubriker”.
Sedan kan det vara värt att ta upp nyckelsäkerhet och lite sådant.

Anonymisering av trafiken känner jag kan bli lite svårt eftersom jag bara har förstahands erfarenheter av TOR och Mixmaster/Mixminion (fortfarande osäker). Teorin är en sak, frågan är hur man undviker att bli för långrandig och hur man gör det simpelt… Nåt att fundera över.

Möjliga angrepp mot ovanstående kan vara värt att ta upp, peka på att man inte ska lita till hundra procent på skydden.

hm, nu sömn…

Uppdatering: *vinkar till de tio personer som tydligen läser min blogg med Google Reader*

Kommentera

