Obekväma sanningar

Jag har tidigare kommenterat lögndetektorföretaget Nemesyscos försök att tysta ned en svensk forskarrapport som säger att lögndetektorer inte fungerar.

Nu är det hela uppe på tapeten igen, men denna gången är det de båda forskarna som hotas att åtalas för förtal.

”I ett brev till förlaget skrev Nemesyscos advokater att artikelförfattarna kunde stämmas för förtal om de skrev om ämnet igen. Något som förlaget gick med på att framföra: ”Vi kommer att varna författarna om att de inte bör publicera artikeln i ett annat forum och att om de skickar in en liknande artikel till en annan tidskrift kan de komma att stämmas för förtal”, skriver redaktören i sitt svar.
Brevet skickades också vidare till Francisco Lacerda och Anders Eriksson.”

Ett företag som bemöter kritisk forskning på detta sättet kan inte anses seriöst på något sätt. Vill man framstå som seriös så får man ta till forskningen själv och nedmontera den negativa kritiken med vetenskapligt stöd.
Att ta till skrämseltaktik och försöka hindra informationen från att spridas stärker snarare min tro på att artikeln är sann.

Och jag håller med Francisco Lacerda när han säger: ”Samtidigt är det mitt ansvar som forskare att dela med mig av min kunskap.”

Det mest intressanta i hela historien är att trots en kritisk forskarvärld så används lögndetektorer av diverse myndigheter utomlands.

Personligen så tror jag att i detta fallet så skjuter sig Nemesysco ännu mer i foten, all PR är inte bra PR. De har redan fått dålig publicitet i Sverige, den lär inte bli bättre nu. Frågan är om rapporteringen har spridit sig.

Jag önskar Anders Eriksson och Francisco Lacerda lycka till i denna härvan och hoppas att de kommer fortsätta sitt arbete och publicera den aktuella artikeln utan reprissalier.

Om obekväma forskningsresultat tystas så dör forskningen, så enkelt är det.

Kommentera

