Vad blir det till mat?

Jag har en massa saker jag kunde skriva om, men idag bestämde jag mig för att inte skriva något politiskt alls idag. Jag bara kände att jag behövde ta en liten paus från det ”seriösa” bloggandet jag brukar köra med, efter en helg och vecka som varit som en berg-och-dal-bana som avslutades med ett två-personers fylleslag.

Hursomhelst, det jag gjorde till middag idag vet jag inte riktigt vad jag ska kalla. Men det var ölmarinerad fläsk-kotlett med någon form av ölkokt pytt.

Det som behövs (nu är detta till en person på ett ungefär, mått är för mesar) är:
En halvliter öl (valfri sort, jag körde på Norrlandsexport nästan avslagen bara för att det fanns till hands och behövde användas).
En fläskkottlett
En fjärdedels till en tredjedels röd paprika
En halv rödlök
Två vitlöksklyftor
Två medelstora morötter
Två medelstora potatisar
En liten grön peppar-frukt och en liten röd peppar-frukt (ingen aning om sort, men de var inte jättestarka)
Köttbuljongtärning
Salt och peppar
Margarin

Ta upp fläsket dagen innan, lägg i en påse och häll på öl så köttet täcks (ta hela burken om du vill), förslut påsen och låt stå i kylen över natten.

Dagen efter hackar du allt utom kött, potatis och morötterna. Potatisen tärnas och morötterna skivas.

Släng i lite margarin i en stekpanna och låt smälta, häv i köttet men spara öl-marinaden. Stek köttet lätt, i princip bara så att du får färg på båda sidorna och så att fettranden smälter. Ta upp köttet ur pannan och lägg på en tallrick (motsvarande, täck gärna med nåt också).

Häv i övriga saker i pannan och fräs tills löken ser hyfsat färdig ut, under tiden kan du skära bort fett och ben från kotletten om du känner för det. Häv tillbaka köttbiten i pannan och sänk värmen till halvfart.

Salta och peppra efter behag, häll över ölmarinaden och smula ned en buljongtärning. Låt koka tills potatisen är mjuk och köttet inte är rött inuti (jag lät det koka i ca 15 minuter).

Plocka upp kött och övriga saker med stekspaden och lägg på en tallrik, själva ölskyn är inte speciellt god som sås, men sås behövdes inte.

Avnjut det hela med ett glas mjölk.

Kan tillägga att en stekpanna med lock är att föredra när man gör denna rätten.

Ölsorten jag hade var lite tråkig, men jag tror att man ska ha någon halvmörk öl. Falcon Bayersk eller Falcon Ale tror jag skulle ge denna rätten lite extra sting. En ljusare öl hade varit för intetsägande, och mörkare än de två ovan nämnda gör nog att ölsmaken tar över och skär sig med övriga saker.

Intressant

Kommentera

