Tor och OTR

Satt och försökte anonymisera IRC och Pidgin på linuxburken och det funkade väl ”sådär”.

Problemet som jag såg det med att köra irc och pidgin över Tor var att man får en sjukt hög lagg, en av irc-servrarna släppte uppkopplingen på grund av laggen för att ta ett exempel. Nu hann jag inte testa det över tid för att se hur det hanterades när kedjan med servrar ändrades, men jag har en liten känsla av att det kan ställa till saker rejält.

Det är egentligen det som är den riktigt stora bristen i TOR, hastigheten är generellt sett undermålig. Man kan aldrig få högre hastighet än den långsammaste länken i kedjan. Och jag saknar funktioner i TOR som gör att man kan ställa in en långsammaste hastighet på routrarna man vill ha i kedjan. Å andra sidan så kan jag förstå att en sådan funktion saknas då de snabba routrarna skulle bli överbelastade ganska omgående. Men ändå, det skulle finnas en funktion som prioriterar snabba routrar i kedjorna.

Och så över till krypteringssystemet OTR som kan användas för att kryptera sina IM-konversationer. Som jag ser det så är det ett användarvänligt system eftersom man inte behöver göra nånting förutom att generera nycklar. Sen sker allting annat i bakgrunden. Mycket smidigt.
Problemet ligger i att få andra att använda det…

OTR finns som plugin, eller inbyygt, i en hel del IM-klienter. Men stöd saknas till MSN-messenger (någon förvånad?), och de flesta använder just originalklienten. Om någon vet om en proxy, eller vad man ska kalla det, som fångar upp data-delen av msn-paketen så tar jag tacksamt emot tips om detta. Jag vet att det finns en sådan grej till aim (tror jag det var).

För jag har märkt att det är rätt svårt att övertala folk att byta IM-klient av bara en anledning.

(intressant)

Kommentera

