Fildelning är ett stort problem!

Kan inte undgå att regeringen verkar ta sitt förnuft till fånga ännu en gång, ni som har läst min blogg tidigare kanske minns att jag jublade då Ipred-presenterades. Nu är det ju så att hela hösten och vintern har de där gnällspikarna till pirater klagat och gnällt om detta ypperliga lagförslag.

Men vår allvetande och välinformerade statsmakt har tagit till sig av kritiken och verkar nu börja diskutera om inte polisen ska få det lättare att sätta dit fildelningsterroristerna. Därmed skjuts all kritik mot Ipred i sank, förvisso kommer rättighetsinnehavarna själva få hjälpa till i jakten, men det handlar ju bara om avlastning av polisen.

Hm, jag ger mig, jag orkar inte hålla uppe ångan lika länge som förra gången. Jag har inget som helst problem med att polis och åklagare får det lättare att jaga fildelare, tvärtom, jag ser hellre det än att privat-stasi ska göra det.
Varför? Jo, precis som Mary skriver: ”Om man skulle ta bort möjligheterna för musikindustrin och låta polisen sköta brottsbekämpningen så är det helt OK för mig. Det skulle göra att fildelningsbrotten ramlade in blanda andra brott och fick prioriteras utifrån dessa.

Då kanske det här med fildelning skulle få några rimliga proportioner. För en stulen cykel skulle man kunna få ganska många album om man säger så. Stulna cyklar står inte högst på polisens agenda precis. Inte inbrott heller.”

I dagsläget verkar det vara som att fildelningen är ett jättestort samhällsproblem på alla sätt. En av anledningarna till Ipred verkar vara att just kunna ”avlasta” rättsväsendet så att de kan utreda andra brott, bara denna anledning är direkt skrattretande. Det finns gott om exempel som pekar på att fildelningen inte alls är något problem för upphovsmännen, och om det är det så är det inte i närheten av den storleksordningen som industrin vill påskina (den dagen jag ser ex. Per Gessle stå och sälja tidningar på stationen, då kanske jag kan tro på det).

Alla som har anmält en stulen cykel, eller skadegörelse, eller misshandel vet hur högprioriterade dessa brotten är och dom som har viss insyn i polismyndigheterna vet hur stora högarna med vardagsbrott är. Borde det då inte vara dessa brotten som man lägger ut på entreprenad till civila företag?

Som det ser ut just nu kommer dock inte polismetodutredningen att ersätta Ipred, de kommer att köras parallellt. Och det tycker jag inte känns det minsta bra, att polisen knackar på min dörr för att jag har tankat ned nånting kan jag leva med, men att privata aktörer får göra det samma kommer jag aldrig att acceptera.

Upphovsrättslobbyn börjar få proportionerna av en bortskämd unga i sandlådan som inte får som den vill, när polisen inte har tid att utreda ”brotten” så gråter man lite om det och sätter lite fart i myrstacken, när polisen sedan bli bakbunden av domstolsbeslut som säger att man i princip bara kan utreda de riktigt fula fiskarna (dom som Ipred sägs rikta sig mot) då gråter industrin lite till och får ett lagförslag som säger att man själva får leka polis…

Polismetodutredningen innehåller andra saker som inte känns helt bra i mina ögon, men jag har inte läst på allt riktigt än så jag återkommer antagligen senare om det.

Andra som skriver om detta är: Mikael Nilsson (har fortfarande inte tackat om tipset om Google Reader kom jag på nu :D), Johanna, HAX, ChrisK, Lars-Erick Forsgren, Mark Klamberg, Mårtensson, opassande (en gång till och om ipred-utfrågningen i riksdagen), Oscar Swartz (grattis till aktivistpriset!), ProjO (Ipred-utfrågningen) och Satmaran.

Intressant

Kommentera

