Tankar

Jag har undvikit att skriva om Israels krig mot Hamas i Gaza av flera anledningar, den största är att jag inte anser mig vara tillräckligt insatt i det hela.

En sak som jag dock tycker framstår som väldigt tydlig är att Israel har förverkat sin rätt till skydd genom Genevé-konventionen. För det första så har de angripit rödakors märkt materiel (hittar dock inte den nyheten just nu), för det andra så rapporterar ICRC att Israel inte hjälper skadade Palestinier och för det tredje så har man beskjutit FN-fordon.

Om jag inte missminner mig helt så säger Genevékonventionen att endast fiendens kombatanter får bekämpas med vapenmakt. All sjukvårdspersonal och -materiel är undantagna kombatantstatus under förutsättning att de kan identifieras (Rött kors på vit botten). Alla sårade och sjuka har rätt till livärdig sjukvård oavsett tillhörighet.

Å andra sidan så tror jag inte att Hamas (eller vilka det nu är) följer spelreglerna själva. Det har funnits uppgifter om att Hamasledningen gömmer sig i skyddsrum under ett sjukhus, vilket även detta är ett brott mot folkrätten. Men för att en part inte följer reglerna betyder inte att den andra parten har rätt att bryta dem. Jag har dock varken sett några uppgifter som bekräftar eller dementerar detta.

Jag är en person som generellt sett är kritisk till fredsframtvingande styrkor (märk väl, inte fredsbevarande utan framtvingande), men just i fallet Israel-Palestina tror jag det är vad som behövs. En opartisk styrka som ställer sig som en kil mellan parterna och angriper militära mål från båda sidor. En sådan signal till båda parter är i min mening vad som behövs för att få båda att backa.

Aja, nu ska jag släppa denna frågan helt eftersom jag som sagt inte anser mig vara tillräckligt insatt i den, mer än att krig är fel…

Scaber Nestor skriver ett flertal inlägg om konflikten, jag väljer att lyfta fram två av dem.

Henrik Alexandersson skriver om uppgiften om att Hamas gömmer sig under ett sjukhus.
Farmor Gun skriver om det hela precis som Stefan Wikén.

(Intressant)

Kommentera

