Gott nytt år

Jahapp, då gick vi från 2008 till 2009, och FRA1.0-lagen trädde i kraft för ca en timme och 51 minuter sedan och vår privata kommunikation i kabel är ett minne blott. Hursomhelst så kommer denna posten inte handla om FRA-lagen (jag har fortfarande inte läst den nya varianten, men jag jobbar på det). Denna posten kommer handla om mat, husdjur och fyrverkerier.

Det var en lugn nyårsafton för min del, tillbringade den tillsammans med syrran och hennes två hundar. Nemi var livrädd hela kvällen och höll sig mest nära Ida eller låg i någon av sina hyddor. Bibi däremot gjorde det hon brukade göra, svansa runt i största allmänhet. Fast jag tror hon blev lite besviken på mig för att jag inte ville leka med henne när jag brände matlagningsskivan (100% svensk punk pre -93).

Maten som tillverkades var marinerad oxfilé, rödvins-löksås och klyftpotatis-”gratäng”. Till efterrätt gjorde syrran någon sorbé (tror jag?) av hallon och creme fraiche (och antagligen annat som jag inte såg eftersom jag höll på med kött och sås). I vilket fall som helst så var det en riktigt god middag som avnjöts till Bröderna Lejonhjärta.

Sedan spelade vi Genka (Genga?) och jag vann med 4-1 (mouhahahahaha), och när vi tröttnat på det så slappade vi framför tv’n (Black Adder och Monty Python – Meaning of Life). Till detta var en massa skitsnack om allt och inget.

Vid tolv började fyrverkerierna på allvar och då började jag fundera över varför fyrverkerier egentligen får säljas som de gör.
Det är ganska kraftiga laddningar som säljs till medelsvensson och till det ska man foga att en hel del som skjuter av dem är onyktra. Ytterligare en aspekt på det hela är miljöaspekten. Det är rätt många som skadas av fyrverkerier, och det brukar vara ett par dödsfall varje år, och jag ställer mig frågan om det verkligen är värt det. Speciellt då man tänker på att det skjuts en hel del fyrverkerier flera veckor före nyårsafton.

Och kontrollen av åldersgränserna är väl att betrakta som ”sådär”. Är det verkligen vettigt att sälja potentiellt dödliga sprängladdningar till folk, som dessutom sannolikt kommer vara berusade när de tänder stubinen (jag generaliserar nu, jag vet)? Varför inte totalförbjuda försäljningen och låta professionella sköta skjutandet? Jag ser problem med lösningen, speciellt i mindre kommuner och småorter.
Men frågan är om inte lösningen med ett totalförbud hos ”Svenssons” är vettigt att överväga, många tragedier hade sannolikt undvikits och miljöpåfrestningen hade blivit rejält mycket lägre. Bara några tankar från min sida…

Å andra sidan, ett förbud kan öka antalet hemmabyggen, men det byggs redan raketer hemma av en del trots att det finns att köpa färdiga i handeln. Precis som att det finns de som bränner hemma, trots att det finns både Systembolag och Tyskland…

Nu ska jag återgå till min Kilkenny och ircen.

Gott nytt 2009 på er, trots massavlyssning, hyrsnutar och datalagring!
Edert Otyg

(intressant)

Kommentera

