God Jul på er!

Har snabbskummat igenom FRA-2.0 promemorian, men jag har inga kommentarer på den än. Detta hänger mest samman med att jag föredrar att läsa saker i utskriven form, så att jag kan sitta och stryka under saker som jag funderar över och klottra allmänt i marginalen. Hursomhelst så har Mark Klamberg och Scaber Nestor påbörjat arbetet, medan Svensk Myndighetskontroll ryser vid tanken. Aftonbladet, Expressen och DN skriver om det (har du läst en av artiklarna behöver du inte läsa de andra, de säger samma sak).

På SvD’s brännpunkt skriver fyra herrar att FRA-lagen bryter mot grundlagen, även med specialdomstolen, något som Per Westerberg kallar rappakalja. Jag väljer att inte kommentera varesig det ena eller det andra, eftersom jag inte orkar.

En sak jag dock har funderat väldigt mycket på om just FRA-lagen och tilläggen är, varför är det så himla viktigt att originalförslaget ska träda i kraft den första Januari?

Spaningen ska, såvitt känt, inte påbörjas förrän i Oktober 2009.
Är det någon som kan ge ett svar på varför man låter originalförslaget träda i kraft, för att sedan förändras av tilläggen under vårens gång?
Vilken skillnad gör det att inte vänta tills tilläggspropositionen är genomröstad? Handlar det om en rädsla att tilläggen ska röstas ned, och därför väljer man att ha den trasiga lagen i drift som påtryckningsmedel?
Eller finns det någon rent juridisk anledning till förfarandet?
Jag skulle gärna se svar på dessa frågorna.

IPRED-julklappen till våra folkvalda är nu färdig enligt Mackan Andersson och den som själv vill ha ett ex av skivan kan plocka ner det från piratbukten, både lagligt och gratis. Och låt för Gudsskull nedladdningsprogrammet stå igång så att antalet som seedar kulturgärningen blir stort och fint!

Nu börjar mitt julfirande med lite provsmakning av julmaten hos morsan ikväll.
God Jul på er och ta hand om er därute i världen!
//Otyg
Intressant

Kommentera

