Straff och propotionalitet

Att misshandla någon ger i Sverige max två års fängelse (grov misshandel upp till tio års fängelse), vållande till annans död ger två år (max sex år om brottet anses grovt), orsakande av kroppskada kan ge maximalt fyra års fängelse.

Att kasta en sko på utländsk statschef ger i Irak upp till femton års fängelse. Det gör att man får lite perspektiv på saker och ting…
Femton års fängelse för, försök till, misshandel är ganska hårt straff. Det är ungefär vad man får för mord i Sverige (tio år till livstid vill jag minnas). Jag tycker personligen att det är att ta i lite i överkant, men olika länder har olika lagar så är det bara…

Apropå ovanstående så har jag funderat en del över hur datalagringsdirektivet påverkar rätten att vara anonym. Denna fundering förs även på SvD’s ledarredaktion verkar det som.

Att vi övervakas på flera sätt i dagsläget står väl ganska klart för de flesta, men som jag ser det så är det en mänsklig rättighet att få ha ett privatliv som endast ”godkända” personer har rätt att ”besöka”. I denna rätten anser jag att rätten till anonymitet finns, om jag inte vill att någon annan än jag köper My Little Pony så ska jag kunna göra det utan att registreras. Om jag läser Aftonbladet på nätet så ska jag kunna göra det utan att någon ska få reda på att jag gjorde det från min dator.

Som det ser ut nu så går vi en mörk tid till mötes, vi blir övervakade både från statligt håll och privat håll. Den stora skillnaden mellan dessa saker är, som man skriver i SvD, att staten har ett våldsmonopol. Vi har datalagringsdirektivet nu, vad säger att inte detta kommer att utökas så att det innehåller alla former av elektroniska spårdata? Förvisso så känns det lite osannolikt, men inte helt orimligt.

För att summera det hela; mitt privatliv är mitt, och det är min rättighet att det förblir mitt trots att jag har rent grahams-mjöl i min påse. För att kunna garantera att mitt privatliv förblir mitt så är det min rättighet att, när jag vill, kunna göra saker anonymt.
Jag vill inte bli misstänkliggjord bara för att jag med jämna mellanrum väljer att surfa anonymt, skicka mejl anonymt. Samma resonemang kan användas när man pratar om kryptering.

Min korrespondens angår bara mig och den jag kommunicerar med, brevhemligheten måste gälla även på nätet. Därför väljer jag att kryptera mina mejl när det går, eftersom ingen annan än mottagare har ”rätt” att läsa brevet. Trots att brevet innehåller rent mjöl.

Det var något mer jag tänkte skriva om… Men det försvann i svammlet ovan…
Eller om det var min nostalgitripp med dalmasarna Hjalle och Heavy som gjorde att jag började tänka på annat.

Intressant

7 svar to “Straff och propotionalitet”

  1. Anonymous Says:

    Man kan ju undra vad han fått om han kastat skon mot Saddam.

  2. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Antagligen dödsstraff, men vi hade antagligen inte fått veta att han kastade en sko på Saddam från första början.

  3. Anonymous Says:

    Vad spelar det för roll vad han hade fått om han kastat på Saddam. Han har nu kastat mot Bush och vi ser nu vad det kostar att ge sig på en ockupationsmakt i Irak.

  4. Klokbok Says:

    Han hade aldrig _Fått_ kasta en sko på Saddam.Ban! Ban! För att citera bildtexten till ett japanskt sällskapsspel vid namn ”MAke you gunfighter”.

  5. milou Says:

    Vad det spelar för roll? Ungefär skillnaden mellan ”upp till 15 års fängelse” och ”att bli omgående nermald i en flistugg fötterna först”, uppskattningsvis. Så lite har han ju ändå att tacka Bush för.

  6. Martin a.k.a NPC]Otyg Says:

    Det jag ställde mig frågande till var om 15 års fängelse är proportionerligt till brottet (i dagsläget), inte på vilket sätt han hade blivit straffad av Saddam och hur proportionerligt det straffet i så fall hade varit.

  7. milou Says:

    För det första så kan han ju vara glad att de inte sköt honom på fläcken. Någon livvakt kunde ju lätt fått för sig att det var något annat han tänkte kasta och tagit det säkra före det osäkra.Sen är det väl så att deras lagar säger att straffet är rimligt för det brottet, då får han väl ta med det i beräkningen. Don’t do the crime if you can’t do the time.

Kommentera

